2023 in cijfers: boekgedrag & trends binnen de verblijfsrecreatie

Het einde van 2023 is in zicht. Een uitstekend moment om terug-, en vooruit te kijken. Door welk type gast werden de meeste boekingen gemaakt, wat is de populairste aankomstdag en wordt er eigenlijk al geboekt voor 2024? We (red.: Booking Experts) delen graag onze inzichten met je.

Waar komen de vakantiegasten vandaan?

Afgelopen jaar zagen we een stijging in het totale aantal boekingen. Het gros van deze boekingen is gemaakt door Nederlandse gasten (66%). Ook de Duitse gasten beslaan een flink aandeel van het totale aantal boekingen met 24%. België is goed voor 5% van de boekingen en het Franse aandeel is 1%. We zien echter ook een flinke groei bij de overige landen. Het aantal Tsjechische boekingen is toegenomen met maar liefst 36% en ook het aandeel Engelse boekingen neemt toe met 31%.

Een profielschets van de boekers

Het grootste aantal boekingen wordt gemaakt door gasten in de leeftijdscategorie 31-40 en de meest voorkomende gastgroep bestaat uit 2 personen, zonder kinderen en huisdier. Deels komt dit natuurlijk omdat veel parken geen huisdieren toestaan. Parken die gezelschappen met huisdier wél omarmen, en hierin extra faciliteren, zien namelijk een grote stijging in deze niche. Zorg ervoor dat je, wanneer een huisdier bij een boeking wordt geselecteerd, je een automatische taak koppelt voor het team. Hierdoor kun je een kussen voor het huisdier alvast plaatsen in de accommodatie en/of een zakje met hondensnoepjes meegeven bij de incheck of klaarleggen in de accommodatie. Stippel de mooiste wandelroutes uit en stuur deze geautomatiseerd mee middels een welkomstmail. Beschik je al over een hondendouche? Maak dit kenbaar. Zijn honden welkom in het restaurant en staat daar een verfrissende waterbak klaar? Zorg dat je gasten dit weten.

Korte verblijven zijn populair, veruit het grootste deel van de gasten verblijft een (lang) weekend. Daarnaast zien we dat de gemiddelde orderwaarde het hoogst ligt wanneer mensen verder vooruit boeken. Wanneer er 90+ dagen tussen boeken en aankomst ligt, besteden mensen gemiddeld € 869. Boeken mensen 4-7 dagen voor aankomst, dan is de gemiddelde orderwaarde € 461.

Cijfers op een rij:

  • 26% van de boekers is tussen de 31-40 jaar oud
  • 23% van de boekers is tussen de 41-50 jaar oud
  • 84% van de gasten verblijven zonder huisdier
  • 63% van de gasten verblijven zonder kinderen
  • 21% van de gasten blijven 3 nachten

Opkomst nieuwe aankomstdagen

Traditionele aankomstdagen zoals vrijdag, maandag, zaterdag en donderdag blijven populair, maar we zien ook een stijging in reserveringen met aankomstdagen op dinsdag, woensdag en zondag. De wens om te boeken op deze dagen neemt toe, wij raden parken dan ook aan flexibel te zijn met aankomst- en vertrekdagen. Wij zien namelijk ook een groeiende trend in verblijven van donderdag tot zondag en van vrijdag tot zondag. Door vast te houden aan de traditionele aankomst- en vertrekdagen loop je een steeds groter groeiende groep gasten mis.

2024 lijkt veelbelovend te beginnen voor de verblijfsrecreatie

Wij zien dat er de afgelopen 60 dagen al veel boekingen zijn binnengekomen voor volgend jaar, met name het voorjaar en de zomer doen het goed. Voor mei zijn al 53% meer boekingen binnen gekomen dan vorig jaar rond deze tijd. De enige maand die flink achterblijft is april, hiervoor zijn tot nu toe 19% minder boekingen gemaakt dan vorig jaar. Dit is echter te verklaren door Pasen wat komend jaar in maart valt. Het aantal gemaakte boekingen in maart plust dan ook met een indrukwekkend percentage van 88%.

Waar Pasen in Nederland slechts één weekend is, genieten de Duitsers van een hele week paasvakantie, speel hier op in! De grensregio’s Nedersaksen en Nordrhein-Westfalen hebben deze vakanties gelijk na elkaar, daardoor beslaat de paasvakantie zelfs 2 weken, van 18 maart tot 6 april. De Duitse gast is bij uitstek een groeipotentieel om je seizoen te verlengen.

Onze marketingtips voor 2024

Er zijn natuurlijk talloze stappen die je kunt zetten om jouw 2024 nog succesvoller te maken. Een hiervan is focussen op 2-persoons boekingen. Wij zien toename in interesse naar 2-persoons verblijven. Je speelt hierop in door meer 2-persoons accommodaties aan te bieden. Dit kan bijdragen aan een hogere bezetting buiten de feestdagen en vakanties. Maar is het aanwezige beeldmateriaal hier voldoende op afgestemd? Kan de 2-persoons doelgroep zich identificeren met het aanbod en de content op de website? Lopen er al specifieke campagnes voor deze doelgroep? Zorg dat je de 2-persoons doelgroep bedient en aanspreekt.

Zoals hierboven al eerder benoemd biedt het loslaten van traditionele aankomst en vertrekdagen ook kansen. Bestaat er al de mogelijkheid om te verblijven op bijvoorbeeld vrijdag t/m zondag en donderdag t/m zondag? Zo niet, dan ben je ook niet zichtbaar bij OTA’s wanneer men er naar zoekt. Data laat zien dat het traditionele weekend (vrijdag-maandag) in populariteit afneemt, en men de donderdag en zondag erbij betrekt.


Met dank aan (auteur van dit artikel): Lars de Boer, hoofd marketing bij Booking Boosters (onderdeel van Booking Experts)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *