‘Toerisme en recreatie van Rivierenland staat aan de vooravond van een mooie bloeiperiode.’ Dat was de boodschap van RBT Rivierenland tijdens de opening van het toeristisch seizoen. Vele activiteiten staan al in de steigers. Op het verlanglijstje staan nog: Een grote attractie, meer stenen verblijfsaccommodatie en enkele passende evenementen.
Er waren ruim 250 mensen afgekomen op de7e officiële opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland, die een mix van lezingen kreeg voorgeschoteld over de huidige situatie in Rivierenland, uitkomsten van onderzoek en trends in de markt.
Meten is weten
Daarom is Rivierenland gestart met een monitor vrijetijdseconomie. Dit is voor zowel ondernemers als overheden een goed instrument om de resultaten van hun inspanningen te beoordelen. De 0-meting Rivierenland over het jaar 2009 zegt o.a.:
– Bestedingen dankzij recreatie en toerisme: 195 miljoen
– Werkgelegenheid: 2226 FTE
– Rivierenland is vooral gericht op dagrecreatie
Op basis van het onderzoek is een wensenlijstje opgesteld van ontbrekende voorzieningen:
– Twee grote dagattracties die zorgen voor een jaarrond aanbod. Want in de winter en herfst is er nog te weinig te beleven.
– Meer stenen accommodaties. Dit bleek ook uit de presentatie van Kees van der Most van het NBTC, die een krimpende markt voor kamperen en een groeimarkt voor de bungalowmarkt voorspelde.
Diverse doelgroepen
Een uitdaging waar Rivierenland ook voor staat is het ‘matchen’ van de doelgroepen voor dag- en verblijfsrecreatie. Recron directeur Joep Thönissen maakte op basis van de Recreantenatlas duidelijk dat de dagrecreatie in dit gebied vooral gericht is op ‘stijlvol en luxe’ recreëren (blauwe doelgroep), terwijl de bezoekers van de vele campings voorla op zoek zijn naar eenvoudige en goedkope voorzieningen (lime doelgroep.) Hier ligt volgens Thönissen een belangrijke uitdaging voor het gebied. “Hoe ga je om met deze twee totaal verschillende doelgroepen in je productontwikkeling en marketing?”
Evenementen zijn enorm belangrijk
Die bezorgen een streek een impuls in bezoekers. De Bloesemroute is al jaren een grote hit. Komend jaar wordt voor het eerst een massaal ‘ontbijt op de dijk’ in Culemborg georganiseerd en is de marketingorganisatie in gesprek met het ‘foodlovers festival’. Richard de Bruin, directeur van RBT Rivierenland voegde er aan toe dat er gezocht wordt naar activiteiten en evenementen die passen bij de streek. Het thema ‘fruit’ is daarvan een goed voorbeeld. En een ‘Fruit-experience’ is een project dat op dit moment wordt onderzocht.
Het internet wordt ook steeds belangrijker. Daar heeft RBT Rivierenland een bijzondere strategie voor ontwikkeld. De Bruin: “Tot nu toe maakt elke regio promotie voor fietsen in de regio. Wij hebben een fietsplatform opgericht waar alle routes in heel Nederland op staan: www.fietsvriendelijk.nl . We zorgen er natuurlijk wel voor dat de fietsmogelijkheden in Rivierenland daarin goed te vinden zijn.
Andere website die recent zijn vernieuwd:
www.rivierenland.nl (toeristische informatie)
www.rivierenland.biz (informatie voor professionals)