Wisselend beeld vakantiebeurzen

De Fiets- en Wandelbeurs van afgelopen weekend trok de fiets en wandelbeurs 20.600 bezoekers; 4000 meer dan in 2012. Vorige maand telden de Vakantiebeurs en Caravana juist weer minder bezoekers. De Belgisch vakantiebeurzen in Antwerpen en Brussel sloten af met een groei t.o.v. 2012.

Fiets- en wandelbeurs
Fiets- en wandelbeurs

Fiets- en wandelbeurs
De Fiets- en Wandelbeurs is al enkele jaren bezig met een gestage groei; dit jaar kwam het aantal bezoekers uit op 20.600. Een groei t.o.v. 2012, maar niet t.o.v. topjaar 2011 (22.100) Beursorganisator Theo Jorna; “We hebben niet de ambitie om een hele grote beurs te worden. We focussen echt op liefhebbers van fietsen en wandelen, met hooguit een uitzondering voor actieve buitensporten.” Er waren dit jaar ook 10% meer standhouders aanwezig. De beurs is ook populair bij Nederlandse regio’s.

Het succes van de Fiets- en Wandelbeurs wordt sinds twee jaar ook geëxporteerd naar Vlaanderen. In Mechelen staan komend weekend 200 standhouders klaar om informatie te verstrekken. Jorna kijkt inmiddels ook naar de mogelijkheden om het beursconcept naar Noord Frankrijk en Duitsland te exporteren.
Meer informatie: http://fietsenwandelbeurs.nl/

Vakantiebeurs Utrecht
De vakantiebeurs trok dit jaar ruim 100.000 bezoekers. Dat is een forse terugloop t.o.v. 2012, toen nog 126.000 mensen zich in Utrecht oriënteerden op een vakantie. Het Nederlands paviljoen was dit jaar vrij klein; bijna een halvering t.o.v. vorig jaar.
De Vakantiebeurs Utrecht heeft nu al bekend gemaakt dat de beurs volgend jaar een andere opzet krijgt. Daarin krijgt o.a. wordt o.a. het Nederlands paviljoen naar een andere hal verplaatst.
meer informatie: www.vakantiebeurs.nl

Caravana Leeuwarden
Half januari trokken 44.688 bezoekers naar de Caravana. Dat was een daling ten opzichte van de 56.657 bezoekers in 2012. De beursorganisatie is desondanks toch tevreden: “Op vergelijkbare kampeerbeurzen lopen de bezoekersaantallen de afgelopen 2 jaar al terug, terwijl de Caravana in 2012 nog een stijging van 8% liet zien. Wij wijten de daling in bezoekers deze editie dan ook grotendeels aan het uitblijven van de ‘dagjesmensen’ door de pech met de winterse omstandigheden.”
Meer informatie: www.caravana.eu

In de buurlanden:

CMT Reisemesse, Stuttgart (Duitsland)
De vakantiebeurs in Stuttgart trok dit jaar 211.000 bezoekers. Dat waren er minder dan in 2012 (224.000) en 2011 (223.000). Toch is de beursorganisatie wel tevreden. Zij verklaren het mindere bezoek vooral door de gladheid en slechte weersomstandigheden.
Meer informatie: www.messestuttgart.de

Record Vakantiesalon Vlaanderen
Eind januari bezochten net geen 77.000 bezoekers het Vakantiesalon Vlaanderen in Antwerpen. Dat is 10 % meer dan vorig jaar. De integratie van B&B EXPO, de gratis workshops, de aandacht voor nieuwe vakantieformules en bestemmingen, het gastland India, het SOS Wereldhulpplein zijn slechts enkele van de nieuwe aantrekkingspunten die voor een nieuw en jonger publiek zorgden.
De beursorganisatie zag dat er dit jaar heel wat meer Nederlandse standhouders (en bezoekers) aanwezig waren: een groot Nederland paviljoen met verschillende verkeersbureaus, hotels, vakantiedorpen, campings en rederijen. Wat Belgische standhouders betreft : een groot Wallonië paviljoen (met verschillende standhouders uit de Waalse provincies); aan Vlaamse kant was enkel de provincie Antwerpen goed vertegenwoordigd op de beurs.
www.vakantiesalon-vlaanderen.be

Vakantiesalon Brussel
Exposanten, bezoekers en organisatie blikken tevreden terug op een geslaagde editie, met 105.413 bezoekers (een stijging van 3% ten opzichte van 2012). Er was een afvaardiging van Nederland. Dit werd gecoördineerd door een commerciële firma, Holland Expo Promotions.

Bijzondere aandacht voor vakantie in eigen land:
Het bestaande aanbod in Brussel werd dit jaar verrijkt met een Flanders Village en een Wallonia Village. Olivier Neys, Directeur van het Centre d’Action Touristique des Provinces Wallonnes, is enthousiast over deze innovatie: “We zijn al een aantal jaar vertegenwoordigd op het Vakantiesalon en mochten nooit klagen over de bezoekersaandacht, maar dit jaar merken we zeker dat onze visibiliteit veel groter is door de opstelling in Villages. Het Vakantiesalon is voor ons heel belangrijk, want Belgen zijn onze grootste en voornaamste doelgroep. Zoals steeds zijn onze bezoekers voornamelijk geïnteresseerd in wandelvakanties, gastronomische trips en – een nieuwe trend – binnenlandse citytrips. Ook dat merkten we heel goed op het Vakantiesalon, want we kregen veel vragen over ons aanbod in de grote Waalse steden.” Ook Saskia Van Laere, directeur van Logeren in Vlaanderen, is opgetogen over de nieuwe Villages voor Vlaanderen en Wallonië: “Onze bezoekers zijn duidelijk doelgericht op zoek naar meer info over Vlaanderen en de opstelling in het Flanders Village laat ons toe hen alle nodige informatie als het ware op een presenteerblaadje aan te bieden. Het versterkt de identiteit van de Vlaamse exposanten.” Op de vraag hoe binnenlandse vakanties evolueren, geeft Saskia een positieve respons: “Tripjes in eigen land doen het goed. Meer dan vroeger zoeken mensen naar een authentieke beleving, dus logies met een eigen verhaal zijn bijzonder populair, bijvoorbeeld lokaties met een erfgoed-link of boerderijvakanties. In het algemeen blijven de regio’s Limburg en West- Vlaanderen toppers, maar ook de andere provincies zijn aan een opmars bezig. Zo investeren we volop in wandel-, fiets- of paardrijfaciliteiten, want er is bijvoorbeeld veel vraag naar het groene Vlaams-Brabant, waar je heerlijk kan paardrijden.”

Uit navraag blijkt: Er zijn geen extra financiële voordelen voor Belgische exposanten. Zij betalen dezelfde prijs als alle andere exposanten. Er zijn geen subsidies.
Meer informatie: www.vakantiesalon.eu

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *