Vakantiebeurs krijgt andere opzet in 2014

De vakantiebeurs trok dit jaar ruim 100.000 bezoekers. Dat is een forse terugloop t.o.v. 2012, toen nog 126.000 mensen zich in Utrecht oriënteerden op een vakantie. Het Nederlands paviljoen was dit jaar vrij klein; bijna een halvering t.o.v. vorig jaar. Het merendeel van deze standhouders was wel tevreden over de resultaten. Volgend jaar komt het Nederlands paviljoen in een andere hal terecht; onderdeel van een grootscheepse herstrucurering.

Nederlands paviljoen
Het Nederlands aandeel werd wel enigszins vertekend doordat Nederlandse bedrijven dit jaar verspreid waren over diverse hallen. Rondom de ANWB-stand was een aantal campings vertegenwoordigd en ook op het Fiets- en Wandelplein waren enkele Nederlandse streken aanwezig. Het was de standhouders verder opgevallen dat de beurs vrij vroeg leeg liep.

Volgens Fred Winkel, namens ‘OntmoetNL’ coördinator van het Nederlands paviljoen, waren de standhouders over het algemeen wel tevreden over de resultaten. De Wadden heeft bijvoorbeeld meer mailadressen verzameld dan vorig jaar en moest tussentijds zelfs gidsen laten bijdrukken. In het centrale deel werd onder de vlag van OntmoetNL een wedstrijd georganiseerd rondom Nederland fietsland. Die actie heeft ruim 6000 mailadressen opgeleverd, die weer gebruikt kunnen worden voor DM acties.  Fred Winkel was wel teleurgesteld over de relatief kleine oppervlakte van ‘bestemming Nederland’:  “De promotieorganisaties in Nederland beleven zware tijden en de subsidies worden bijna overal teruggeschroefd. Dat merken we heel duidelijk op deze beurs.  Er wordt veel sterker gestuurd op direct rendement. Ook de commerciële partijen blijken moeilijk over te halen. Toch heb ik ook met partijen gesproken ,o.a. Fox vakanties, die op de beurs veel directe boekingen hebben gemaakt. Het kan dus wel!”

NBTC maakt zich zorgen
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “Het binnenland stond er uiterst armoedig bij op de Vakantiebeurs. Het effect van cumulatieve bezuinigingen van het rijk en provincies en – mede daardoor – het verlies aan coördinatie- en verbindingskracht, werd pijnlijk zichtbaar. Ook de beursorganisatie maakt ogenschijnlijk geen prioriteit van de binnenlandse markt, waardoor de animo onder (potentiële) deelnemers verder afneemt. Dat terwijl de vooruitzichten kansen bieden voor de binnenlandse markt: voor 2013 wordt – ondanks de crisis – een stabilisatie verwacht van vakanties in eigen land (18,1 miljoen vakanties).

Het NBTC neemt zelf al jaren geen (inter)nationale consumentenbeurzen op in het activiteitenaanbod. Het is relatief kostbaar en veelal minder effectief ten opzichte van andere marketinginstrumenten. Om (buitenlandse) toeristen te verleiden Nederland te bezoeken voor een korte of lange vakantie, voeren we in samenwerking met publieke en private partners doelgerichte on- en offline consumentencampagnes. Daarnaast richten we onze activiteiten o.a. op de pers in de verschillende landen en zetten we zwaar in op online marketing.”

Een beursimpressie in beelden:

Nieuwe themapleinen
Dit jaar was extra aandacht voor de meest populaire vakantietopics: Actief & Avontuur, Fiets & Wandel, Kamperen & Campingvakanties en Stedentrips. Deze topics waren op de beurs terug te zien in de vorm van speciale themapleinen. Projectmanager Wendy van de Geijn: “We merken dat bezoekers zich gerichter oriënteren op basis van de vraag ‘wat ga ik doen deze vakantie’, misschien nog wel eerder dan de vraag ‘waar ga ik heen’. En vooral de actieve vakanties staan daarbij hoog aangeschreven. Dit hebben we vertaald naar de beurs in de vorm van themapleinen. Op die pleinen vond elk half uur een presentatie van een ervaringsdeskundige plaats.”

Blik op 2014
Inmiddels wordt de blik al weer gericht op 2014. Ruim een kwart van de exposanten heeft tijdens de beurs deelname bevestigd voor volgend jaar. De standhouders hebben een brief van de beurs ontvangen met daarin een nieuwe indeling. Het Nederlands paviljoen verhuist van hal 11 naar hal 10 (waar nu het Naturismeplein stond). In hal 11 wordt het Kampeerplein gerealiseerd en in de aansluitende hal 9 komt het Fiets- en Wandelplein. De vakantiebeurs laat verder weten dat  Hal 1 komt te vervallen; maar dat hal 4 wordt toegevoegd en ook andere hallen beter worden benut, zodat de totale oppervlakte gelijk blijft.

Meer informatie:
www.ontmoetnl.nl
www.vakantiebeurs.nl

3 reacties

    1. Ja, ‘Het leukste dagje uit’ heeft op de vakantiebeurs een samenwerking gepresenteerd met Alan Rogers kampeergidsen. Hiermee is het bereik van de kaart nog groter geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *