Waar is de Meimaand Fietsmaand gebleven?

Afgelopen jaren is de Meimaand Fietsmaand een begrip geworden. Maar wie dit jaar zoekt naar een overzicht van activiteiten komt uit op verlaten internetpagina’s (www.fietsmaand.nl, www.meimaandfietsmaand.nl). Wat is hier aan de hand? Een van de oorzaken blijkt te liggen in de bezuinigingen die bij het NBTC zijn doorgevoerd.

logo_proefMeimaand fietsmaand
De Meimaand Fietsmaand is een campagne die al loopt sinds 2006; toen werd de landelijke fietsdag (destijds georganiseerd door de ANWB) omgezet in een maandevenement.  Het laatste bericht op Pretwerk stamt uit 2011. Toen werd door organisator NBTC trots gemeld dat er een recordaantal van 500 routes was aangemeld. Het jaar daarvoor deden 569.000 mensen mee met een van de georganiseerde activiteiten.

Reactie NBTC
We vroegen het NBTC wat er gebeurt is met de succesvolle fietscampagne?
Woordvoerder Ariaans laat weten: “Meimaand Fietsmaand is nog steeds vanuit NBTC het thema waaronder wij de aftrap geven van het fietsseizoen en valt binnen onze campagne ‘Nederland Natuurlijk. Beleef het zelf!’.”
Maar er is in de organisatie duidelijk wel wat veranderd. Ariaans: “Wij verzamelen niet meer honderden fietsroutes die derden gratis kunnen aanleveren, zoals dit voorheen gebeurde. Op www.lekkerweg.nl/fietsen kan de consument momenteel allerlei informatie vinden over fietsen in de natuur.”

Ondernemers die bij deze campagne willen aanhaken worden verwezen naar: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/holland-marketing/marketingactiviteiten/toeristische-reismarkt/holland-naturally.htm

Reactie OntmoetNL
Afgelopen jaren werd de Meimaand Fietsmaand gecombineerd met de ‘lekker weg in eigen land’ campagne. Veel activiteiten gericht op de binnenlandse vakantieganger zijn opgepakt door OntmoetNL, die o.a. het label ‘Lekker weg in eigen land’ gebruikt. Fred Winkel van deze organisatie laat weten dat zij de Meimaand Fietsmaand nog wel aan bod laten komen in de Lekker weg in eigen Land krant (oplage 150.000), die binnenkort verschijnt. De invulling van het online platform,  is echter bij deze organisatie niet in beeld geweest.
De domeinnamen fietsmaand.nl en meimaandfietsmaand.nl zijn overigens eigendom van het NBTC.

Afhakers
Aanhakers uit het verleden gaan inmiddels hun eigen gang. Zo laat marketing Drenthe weten dat zij gemengde gevoelens hebben: “Ja, als fietsprovincie is zo’n campagne goed om bij aan te haken. Maar nu de fietsmaand niet wordt gecoördineerd, blijven er voldoende promotie-alternatieven over. De focus ligt hier nu op de fietsvierdaagse; en die vindt plaats van 23 t/m 26 juli.” De stad Groningen stuurde onlangs nog een persbericht over de meimaand fietsmaand; die zetten de traditie dus gewoon zelfstandig voort; net als veel VVV’s die in hun communicatie nog volop aanhaken bij de Meimaand Fietsmaand.

Redactioneel commentaar
De Meimaand Fietsmaand is een merk dat in de afgelopen jaren behoedzaam is opgebouwd. Het heeft een goede naam bij de consument. Het centrale coördinatiepunt voor activiteiten is daarbij het hart van de campagne; de fietsliefhebber weet immers dat alle activiteiten dáár te vinden zijn. De Meimaand Fietsmaand is vooral gericht op de Nederlandse toerist en recreant; en dat ligt buiten de kernfocus van het ministerie van EZ (=opdrachtgever NBTC) ligt. Maar er zijn toch voldoende binnenlandse partijen die belang hebben bij een sterke gecoördineerde fietscampagne? De meimaand is bijvoorbeeld voor de verblijfsrecreatie een schouderseizoen, dat de extra bezetting goed kan gebruiken. Die kunnen gezamenlijk de meimaand weer tot bloeimaand van het fietstoerisme maken. Wie adopteert en ondersteunt deze campagne het volgend jaar?

2 reacties

  1. Geachte redactie, geachte lezers,

    Een helder en duidelijk artikel en in essentie correct. Echter, niet NBTC laat de marketing van (fiets)vakanties buiten haar kernfocus vallen, maar de rijksoverheid in casu het ministerie van EZ. Als gevolg van de bezuiniging op de cofinanciering vanuit het Rijk is een flink aantal (inter)nationale marketinginitiatieven komen te vervallen of kunnen alleen worden gecontinueerd op basis van volledige financiering vanuit sectorale partners. In dit specifieke geval zouden ook wij graag de Meimaand Fietsmaand opnieuw vorm en inhoud geven, als onderdeel van genoemde campagne; dat zal dan echter door sectorale partijen moeten worden gedragen. Helaas hebben inspanningen om dat dit jaar tot stand te brengen onvoldoende opgeleverd. Belangrijke (alternatieve) cofinanciers hielden en houden de hand vooralsnog op de knip.

    Ik juich jullie oproep dan ook van harte toe en stel voor dat geinteresseerde regio’s en ondernemers zich bij ons melden, zodat we het inhoudelijke en financiele draagvlak voor de Meimaand Fietsmaand opnieuw kunnen toetsen en dit initiatief in 2014 nieuw leven in kunnen blazen.

    Wij staan – ook vanuit de nieuwe financiele realiteit – voor het verbinden van partners uit de gastvrijheidseconomie en daaraan gerelateerde sectoren ter versterking van de marketingkracht van onze mooie bestemming in het algemeen en de individuele partners in het bijzonder. Wat mij betreft ook rond Meimaand Fietsmaand!

    Ik zie reacties van geinteresseerden partijen graag tegemoet: jvranken@holland.com

    Hartelijke groet,

    Jos Vranken
    Algemeen directeur
    NBTC

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *