Retail en leisuresector profiteren volop van elkaar

Tijdens de Holland Hospitality Outlook 2013 stond de relatie tussen leisure en retail centraal. Er werd vooral bekeken hoe de twee bedrijfstakken elkaar kunnen versterken. In Nederland zijn de branches sterk georganiseerd, maar dat zorgt ook voor een gefragmenteerd aanbod richting de bezoekers. Gelukkig zijn er diverse praktijkvoorbeelden voorhanden van projecten waar de gastvrijheidsbranche en retail met succes samenwerken. De toerist ziet immers ook geen onderscheid tussen de branches.

Retail in Holland promotie
Jos Vranken van het NBTC gaf de aftrap en schetste de situatie in de recreatiesector. Natuurlijk kwam de crisis ter sprake. Die heeft niet gezorgd voor minder vakanties; maar wel voor een afname van de bestedingen en het aantal overnachtingen per vakantie. De top 3 van inkomend vakantieverkeer wordt nog altijd verzorgd door 1. Duitsland, 2, Verenigd Koninkrijk (vooral citytrips) en 3. de Belgen. Deze laatste groep is de afgelopen 10 jaar het hardst gegroeid. Alhoewel de BRIC landen relatief een veel grotere groei laten zien is het nog altijd een relatief klein marktaandeel (600.000 op de 1,7 miljard bezoekers.) Over de relatie met retail kon het NBTC melden dat partijen uit de retailsector steeds vaker aanhaken bij internationale promotiecampagnes. De Bijenkorf kon deze positieve samenwerking bevestigen.

Fun op Schiphol: ontvangst van voetbalfans met fotomoment
Fun op Schiphol: ontvangst van voetbalfans met fotomoment

Van beleving naar zingeving
Een van de mooie praktijkvoorbeelden wordt gepresenteerd door Jacques Hoendervangers van Schiphol. Daar wordt de shop-ervaring op het vliegveld geoptimaliseerd door heel bewust ruimte te reserveren (10% van de oppervlakte) voor leuke concepten die niet direct winst hoeven op te leveren, maar wel de beleving vergoten. Veel trends zijn voor beide sectoren van belang. Maar door samenwerking ontstaan wel nieuwe mogelijkheden om goed op de trends in te spelen. Een trend die regelmatig werd aangehaald: ‘van beleving naar zingeving’. Dit vraagt om nieuwe concepten, waarbij de gast verrijkt naar huis terugkeert.

Sterke positie als winkelland
Marja van Reijn van Global Blue (ondersteuning tax-free shoppen – vooral gericht op bezoekers van buiten de eu.) ziet Nederland vooral als één groot winkelcentrum. Nederland staat op de lijsten van Global Blue op de 8e plek van meest bijzondere shoppinglanden. Met name vanuit het verre Oosten komt een bijzonder interessante doelgroep, met een hoog bestedingspatroon; en grote liefhebbers van shoppen. Amsterdam blijft veruit de grootste trekpleister van ons land voor deze internationale shop-aholics. Verrassende tweede is Roermond, die met hun .. duidelijk op de goede weg zijn.

Tijdens het slotdebat gingen Michael Levie van hotelketen CitizenM en Peter Verveen van kenniscentrum retail met elkaar en het publiek in discussie. Enkele opmerkelijke uitspraken:
Verveen: “In de detailhandel wordt gelet op details. Veel ondernemers zijn vooral met hun eigen zaak bezig en hebben minder aandacht voor (de kansen van) samenwerken.”
Levie: “Ondernemers uit retail en leisure weten best van elkaar waar ze mee bezig zijn en hoe dat tot meerwaarde kan leiden. Waar het aan ontbreekt is de stap om het concreet te maken: gewoon Doen!”

Zie ook het verslag op www.tourpress.nl (afkomstig van HSMAI.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *