Regio Noord Limburg blikt positief terug op de Floriade

De Stichting Promotie Noord Limburg (SPNL) blikt positief terug op de Floriade. Alhoewel de enquête onder de bedrijven in de regio nog niet terug is, is nu al duidelijk dat de regio heeft geprofiteerd. Een deel van het profijt, vooral dankzij naamsbekendheid, moet de komende tijd nog worden verzilverd.

Verblijfsrecreatie
Marieke Klosters van SPNL schat in dat vooral bedrijven in de verblijfsrecreatie hebben geprofiteerd: “De ondernemingen, met name de hotels, hebben laten weten goed gedraaid te hebben. Een goede bezetting tegen een goede kamerprijs. De campings en bungalowparken geven aan dat de bezoekers breder van samenstelling zijn geweest. Gasten uit bijvoorbeeld de Scandinavische landen, die ze niet eerder gehad hebben.”

Dagrecreatie
In september gingen de Kasteeltuinen van Arcen Failliet. De eigenaar wees daarbij o.a. naar de concurrentie die zij van de Floriade hadden ondervonden. Klosters nuanceert de effecten van de Floriade op de dagrecreatie: “Voor zover ons bekend heerst er in het algemeen geen negatieve stemming – dat zie je ook in de berichtgeving. Toverland bijvoorbeeld heeft geen daling gezien in schoolreisjes. Dagattracties hebben misschien minder gasten uit de regio gehad omdat die kozen voor een dagje Floriade, daar staat tegenover dat zij bezoekers uit andere werelddelen kregen. Iedereen onderschrijft dat de regio dankzij de Floriade op wereldniveau bekendheid heeft gekregen. Daar hopen we de komende jaren verder van te profiteren.”

Imago
Een grote winst voor de regio ligt in de publiciteit die de Floriade heeft gegenereerd. Dat is al direct af te lezen uit de bezoekcijfers van de internetpagina www.liefdevoorlimburg.nl; in 2012 ontving de website t.o.v. 2011, 30% meer bezoek op de Nederlandse pagina’s, 80% meer bezoek op de Duitse pagina’s en 110% meer bezoek op de Engelse site. En ook op de website van de Floriade werden de pagina’s over toeristisch Limburg ruim 1,6 miljoen keer bekeken. Opvallend daarbij was dat de Duitse pagina’s net zo vaak bezocht werden als de Nederlandse pagina’s. Klosters ziet daarin goede kansen om de komende tijd om juist bij de Duitse doelgroep beter in beeld te komen: “Wij verwachten hiermee het grensoverschrijdende Duitse toerisme getriggerd te hebben. Door het uitgebreide aanbod in Noord-Limburg te tonen, hopen wij dat deze doelgroep van potentieel 18 miljoen Duitsers in de directe nabijheid, vaker zal overwegen een weekendje weg of vakantie te plannen in onze regio.”

Meer informatie: www.liefdevoorlimburg.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *