Attractieparken kiezen er steeds vaker voor om zich te onderscheiden met een grote show. Zelfs Walibi, dat bekend staat om zijn snelle attracties, kon niet achter blijven en bracht twee strijdende popbands op het podium. Daarnaast worden shows ingezet om invulling te geven aan bijzondere themadagen; bijvoorbeeld halloween, kerst of moederdag.

Toverland
Vanaf eind april 2012 is er bij Toverland een nieuwe show gestart; De Toverzolder. De reacties van de bezoekers zijn laaiend enthousiast. Recreatief Totaal vroeg ‘pretparkprofessor’ Pieter Cornelis, naar de verschillen in effecten tussen een attractie en een show:
- het effect van een nieuwe show op het aantal bezoekers is over het algemeen relatief beperkt in vergelijking met een nieuwe attractie. Het effect is doorgaans relatief laag en duurt slechts kort (max 1 jaar itt attracties waar dit gemiddeld 2 jaar is).
- Er zijn grote uitzonderingen. Grote eindshows en shows in combinatie met special events (zoals Halloween) scoren aanzienlijk hoger en kunnen zelfs het gemiddelde effect van nieuwe attracties overstijgen.
- Shows zorgen daarnaast voor hogere klanttevredenheid, vanwege meer beleving, een langere verblijfsduur in het park en hogere loyaliteit. Via deze weg verdient een goede show zich daarmee relatief snel terug. Daarnaast geldt dat shows variabeler zijn dan attracties. Er kan sneller op gevarieerd worden.
- Het effect van een (nieuwe) show is verder afhankelijk van de context. Voor een park als Toverland, dat in de beginfase van de PLC staat, nog relatief onbekend is en tot dusverre niet heel veel aan shows en entertainment heeft gedaan zal het effect bijvoorbeeld groter zijn dan voor grotere, oudere parken.
Cornelis: “Toverland heeft het beleid zich te ontwikkelen van een pretpark naar een themapark en daar past meer (gethematiseerde) beleving uitstekend in. Vandaar dat we dit jaar twee nieuwe shows hebben: eentje binnen, voor kleinere doelgroep, met bestaande characters (sfeerverhogend) een grote muzikale illusieshow voor ook de wat oudere doelgroep, buiten op een tijdelijk podium (sfeerverhogend en publiektrekkend)” (www.toverland.nl)

Walibi
Walibi Holland is bij uitstek een attractiepark dat bekend staat om de spectaculaire attracties. Toch werd ook hier afgelopen jaar het instrument ‘Show’ ingezet, met de introductie van twee popbands, die tegen elkaar strijden. Marketingmanager Liesbeth den Hollander: Met de rebranding van 2011 is er enorm geïnvesteerd in thematisering en in de verhaallijn van ons park met de daarbij behorende karakters. Kinderen leren ze kennen via verschillende kanalen om vervolgens ze in het park te ontmoeten en te gaan beleven. Een onderdeel van de beleving zijn de shows en de net geopende 5D experience. Een show verhoogt de beleving in het park maar trekt niet direct extra bezoekers. Echter, de karakters en de verhaallijn, kortom onze rebranding zelf, wel. De keuze voor, shows en 5D experience en thematisering is ontstaan door een optimale balans tussen soft beleving en attracties te willen bieden.” (www.walibi.nl)

Moviepark Germany
In Moviepark Germany draaien op dit moment vijf shows en er worden daarnaast nog diverse evenementen georganiseerd. Directeur Wouter Dekkers koos de afgelopen jaren bewust voor meer shows: “Daarmee spelen we in de gemiddelde leeftijdsstijging. De tijd dat alles in het park ‘hoger, harder en sneller’ moest gaan ligt een beetje achter ons. De shows spelen in op de trend naar meer beleving.” Ook het kostenaspect speelt een rol bij de keuze voor een show. Dekkers: “Ten opzichte van een grote attractie hoef je voor een show veel minder te investeren. Een grote show, zoals Van Helsing ‘The Shadows of Darkness’ gaat vier jaar mee. De vorige show werd voortijdig gestopt vanwege de teruglopende belangstelling.”
Een van de topperiodes in het park is ‘Halloween’; ook dit is een gethematiseerd showfeest. Dekkers: “Niet alleen bezoekers staan deze dagen in de rij; het is inmiddels ook een hype bij de personeelswerving. Iedereen wil deze dagen in het park aanwezig zijn.” (www.movieparkgermany.de)
En nog enkele andere parken…
Angelique Klar van attractiepark Slagharen: “De laatste jaren hebben we vooral geïnvesteerd in entertainment. Wij zien dat als ons onderscheidend vermogen.” (slagharen.com)


Naast de Djambo-show worden er van 14 juli t/m 24 augustus dagelijks (m.u.v. maandag) van 11.30 uur tot 16.30 uur Afrikaanse percussiesessies georganiseerd in het Afrikadorp. (www.safaripark.nl)



Showtime ook buiten de dagattracties
Niet alleen in de attractieparken worden steeds vaker showelementen gebruikt. In zijn hoedanigheid als trendwatcher, ziet Hans van Leeuwen op veel meer plaatsen het gebruik van shows opduiken; “Ook in de verblijfsrecreatie, en in winkelgebieden worden shows steeds vaker, maar vooral ook steeds professioneler georganiseerd. Het is overigens een trend die uit de VS is overgewaaid. Hier is ‘showtime’ inmiddels een bewezen instrument om de belevingswaarde van een gebied een impuls te geven.”
artikel door: Walter Jonker, Levend Land
communicatie en marketing in de recreatiesector
Eén reactie