Inspelen op het weer

De extreem mooie start van de lente kwam als een aangename verassing voor veel recreatie- en horecabedrijven. Tenminste; voor degenen die daar flexibel op in konden spelen. ‘Voorbereid zijn’ en ‘flexibiliteit’ blijken de sleutelwoorden van de bedrijven die er van hebben geprofiteerd.

Toch bleken er ook een aantal bedrijven te zijn die niet konden inspelen op het mooie weer.

  • Zo hebben veel grotere attractieparken hun openingstijden al ver van tevoren gecommuniceerd. Zij hebben o.a. te maken met een planning die een flexibele opening in de weg staat (o.a. keuring van attracties)
  • Ook de wet- en regelgeving kan in de weg zitten. Gemeenten die strikt vasthouden aan 1 april als startdatum voor de opbouw van een paviljoen of opening van een park, ontnemen een ondernemer daarmee een buitenkansje.

Voorbereid zijn is het sleutelwoord
Diverse parken en dagattracties waren tijdens de afgelopen twee mooie weken wel geopend. Als we de bedrijven vragen naar de (extra) inspanningen die zij hebben geleverd om dit mogelijk te maken, dan blijkt dat ‘een goede voorbereiding’ de sleutel tot succes is geweest. Bedrijven die hun slechtweervoorzieningen hebben geregeld, en makkelijk kunnen switchen tussen binnen- en buitenvermaak, hebben op dit soort onverwachte buitendagen, een stapje voor.

Madurodam
Madurodam blikt terug op succesvolle voorjaarsvakantie. Mede dankzij het prachtige weer bezochten tot en met 9 maart ruim 29.000 bezoekers het park in Den Haag. De bezoekersaantallen van 2014 zijn 50% hoger dan in 2013. Toen bezochten ruim 19.000 bezoekers Madurodam tijdens de voorjaarsvakantie.
Madurodam is het hele jaar geopend; dus ook op de regenachtige dagen. Op de vraag of dat zorgt voor veel ‘onrendabele dagen’ laat het park weten: “Dat valt wel mee, omdat we hele jaar door buitenlandse bezoekers hebben. Ook hebben we relatief weinig personeel nodig in het park (en ook niet alle restaurants zijn open in laagseizoen).
Bovendien hebben we ook nog een evenementenafdeling die in laagseizoen juist veel aanvragen voor bedrijfsleven heeft. We hebben niet veel aanpassingen nodig om bij zonnig weekend goed te kunnen draaien.”

Billy Bird
Ton Derks van Billy Bird Hemelrijk reageert op een discussie op Linked-in: “Wat het lenteweer betreft, hebben wij het bij BillyBird Park Hemelrijk inmiddels gemakkelijk. We hebben er jaren geleden voor gekozen om een binnenaccommodatie te bouwen en 365 dagen per jaar open te gaan. Dan kun je nu gemakkelijk omschakelen van binnen naar buiten. Het product is er immers geschikt voor en een bestand aan medewerkers is oproepbaar. Dus inspelen op lenteweer is niet iets wat je adhoc doet, maar dat onderdeel uitmaakt van je lange termijn strategie.” Ook noemt Derks nog de mogelijkheden van de nieuwe Media en slimme marketingconcepten om je gasten op korte termijn een aanbod te kunnen doen. Dat doet hij o.a. met een zelf ontwikkeld programma: Friends Enterprise (ook van anderen beschikbaar.)

bootverhuur utrechtBotenverhuur De Rijnstroom
Tom van de Kamp van De Rijnstroom, verhuurt o.a. roeiboten en kano’s aan de Kromme Rijn in Utrecht. Hij heeft ook geprofiteerd van het mooie weer. “Er waren in het mooie weekend zeker 50 a 60 klanten. We zijn op dit moment nog volop bezig met onderhoud en gereed maken van de boten voor het nieuwe seizoen. Op dit soort mooie dagen kunnen we gelukkig snel schakelen. De werkplaats ligt naast de kanoverhuur, dus zodra er gasten zijn, gaan die voor. Op onze website worden de actuele openingstijden vermeld. We zijn hier al meer dan 20 jaar hier gevestigd, en veel mensen weten inmiddels wel dat wij met mooi weer flexibel open zijn. Ik denk wel dat wij, als klein bedrijf, flexibeler kunnen inspelen op het weer. Grotere bedrijven hebben veel meer met een planning te maken.”

Hard werken
Dat een flexibele openstelling niet vanzelf gaat blijkt o.a. uit het artikel in de Metro. Zij volgden een groep strandtenthouders die alles op alles zetten om maar bijtijds klaar te zijn voor het zonnetje. Dat soort geluiden hoor je ook bij recreatiebedrijven; ‘even een tandje bijschakelen’ wordt dat genoemd. Ook op diverse campings stonden, vroeger dan verwacht, de eerste gasten al weer voor de slagboom. Met het aansluiten van water en stroom zijn de meeste gasten dan al wel tevreden. Wie zijn terras op orde had, kon rekenen op een mooie extra omzet. Maar ook daar komt het sleutelwoord ‘voorbereiding’ weer om de hoek kijken.

Half open?
OP de Linked-in Discussie (Rabobank Horeca en recreatie) wordt door Martijn Rol van de Rabobank nog geopperd om deels open te gaan: “Desnoods met een deel van het park nog dicht (ivm werkzaamheden aan de toestellen) en dan een lagere entreeprijs, maar een leeg park levert toch helemaal niets op?” Daar is niet iedereen het mee eens. Want je zou ook kunnen zeggen; Doe het goed of doe het niet. Geef ook jouw mening.

Zie ook artikel: Meteo Consult verwacht geen koude lente

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *