Meimaand Fietsmaand is al jarenlang een begrip onder fietsend Nederland. Met een gevarieerd aanbod van prachtige fietstochten en sportieve fiets-events in het hele land – en met jaarlijks zo’n 600.000 deelnemers – is dit het grootste recreatieve fietsevenement.
Vanaf 2016 wordt Meimaand Fietsmaand in een fris nieuw jasje gestoken en treedt elk jaar een provincie naar voren als gastheer voor het evenement. Op de Fiets en Wandelbeurs (20 en 21 februari in Jaarbeurs Utrecht) vindt de opening van het fietsseizoen én de kick-off van de vernieuwde Meimaand Fietsmaand plaats. Daar zal Gelderland zich presenteren als Gastheer Meimaand Fietsmaand 2016.
Primeur voor Gelderland
Voor het gastheerschap van Meimaand Fietsmaand nieuwe stijl hebben veel provincies belangstelling getoond. Bij de keuze wordt o.a. gekeken naar draagkracht en ambities van de provincie en mogelijke koppelingen met andere activiteiten. Voor 2016 is de keuze gevallen op Gelderland, dat daarmee de primeur heeft om als eerste gastheer van de vernieuwde Meimaand Fietsmaand te zijn. Dit past bij de ambitie van Gelderland om fietsprovincie nummer 1 van Nederland te zijn. In Gelderland vinden in 2016 ook de eerste 3 etappes van de Giro d’Italia plaats van 6 t/m 8 mei.
“Mooi dat we de Giro d’Italia mogen combineren met het gastheerschap voor Meimaand Fietsmaand. Ik hoop op veel enthousiaste fietsers, die de mooie Gelderse Streken ontdekken. Er is veel te zien en te beleven en mooie arrangementen te boeken. Ik wens alle fietsers veel plezier in Gelderland”, aldus Jan Jacob van Dijk, Gelders gedeputeerde voor Recreatie en Toerisme.
Kansen voor het bedrijfsleven
“De combinatie van Meimaand Fietsmaand met de start van de Giro d’Italia biedt ondernemers een mooie kans aan te haken met allerlei activiteiten, zowel voor recreatiefietsers als sportfietsers, en voor jong en oud”, aldus Caroline Scholtens van Meimaand Fietsmaand. “Er komt ook een uitgebreide publiciteitscampagne om de Fietsmaand een vliegende start te bezorgen. Die begint op de Fiets en Wandelbeurs en loopt door tot eind mei. Wij bieden bedrijven de hele campagneperiode een uniek promotieplatform!”
Multimediale campagne en partners
Momenteel is de voorbereiding van de landelijke campagne rondom Meimaand Fietsmaand in volle gang. Deze omvat o.a. een mix van offline en online promotie en een bijzondere campagne via de sociale media. Zo verschijnt er een fietsspecial in het AD en de dagbladen van Wegener (met een bereik van 3,8 miljoen personen) en zal Toeractief in april een speciale bijlage over het evenement uitbrengen. Meimaand Fietsmaand werkt in de campagne samen met grote mediabedrijven en partners op het gebied van toerisme en recreatie, zoals de Persgroep, BCM (uitgever van Toeractief), Bookit (van Weekendjeweg.nl), het Landelijk Fietsplatform, de Fietsersbond en NTFU.
Meer informatie: Meimaandfietsmaand.nl