Vrijetijdstrends 2013 door Goof Lukken

NHTV docent Goof Lukken zet jaarlijks zijn visie voor het nieuwe jaar op papier. Voor 2013 zet Lukken de begrippen ‘authentiek’ en ‘live’ centraal; 2013 is het jaar van ‘betekenisvol Live’! Lang leve de sociale media, maar we willen elkaar ook echt face-to-face ontmoeten in de vrije tijd. Meer #trends2013

Live riddergevecht in het Muiderslot

Vrije tijd in 2013
We krijgen in het komende jaar opnieuw minder vrije tijd, maar we genieten wel intensiever en op goedkopere wijze. De vrije tijd leent zich goed om een lifestyle te profileren. Met name via de sociale media delen mensen en bedrijven nóg meer hun vrijetijdsbelevingen. Korte meningen op Twitter, foto’s en blogs op Facebook of Hyves en filmpjes op YouTube. De mobiele techniek maakt steeds meer deel uit van de vrije tijd met QR-codes of layers (die informatie geven op je mobiele telefoon). We gaan in 2013 vooral voor betaalbare unieke, betekenisvolle belevingen met een lifestyle factor die ‘betekenisvol Live!’ zijn. Ook het echte authentieke karakter maakt onderdeel uit van de Livetrend. Slow cooking, streekproducten, elkaar weer echt ontmoeten en spreken: het is echt hot. Het is weer leuk in eigen land en dus stijgen de aantallen binnenlandse vakanties verder. Zeker ook vanuit het kostenoogpunt zijn we op zoek naar goedkoop en dichtbij. We gaan vaker en korter op vakantie maar hierbij zijn we wel op zoek naar goede deals. Betaalbare ‘verderweg’ bestemmingen voor 2013 zijn Gambia en de Kaapverdische Eilanden en Azië (Thailand, Vietnam en Bali). Europese trendy bestemmingen zijn Corsica, Slovenië en de Italiaanse regio Campanië.

Ontwikkelingen
Na vijf jaar trendwatching vallen diverse zaken op volgens Lukken: “De crisis heeft veel innovatie gebracht. Met name in het Nederlandse aanbod. Ook is de consument meer gaan kiezen op beleving en betekenis. De opkomst van de sociale media heeft een enorme impact gehad. Met name het verdwijnen van de autoriteit van sterren en classificatie is ook kenmerkend. De macht ligt nu bij de consument. Via internet vergelijkt hij de prijzen, het aanbod en de recensies van anderen.”

Meer informatie, o.a. de ‘IN’ en ‘UIT’ lijst: www.vrijetijdskennis.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *