Ruim €6,5 miljard besteed aan gezonde leefstijl

Nederlanders besteden €6,5 miljard aan een gezonde leefstijl. Uitgaven aan sport hebben daarin het grootste aandeel (70%). Daarvan gaat het grootste deel naar sportlidmaatschappen: €1,6 miljard. De grootste georganiseerde sport in Nederland is fitness. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.


In totaal hebben Nederlanders meer dan €6,5 miljard uitgegeven aan een gezonde leefstijl. De categorie sport is met €4,5 miljard goed voor 70% van deze markt. Ook de categorie voedings- en kruidensupplementen pakt een groot aandeel (21%) met een besteding van €1,4 miljard. Monitoring en voeding (1) nemen beide een marktaandeel van 5% in.



Meeste geld naar lidmaatschap
Op product- en dienstniveau heeft het sportlidmaatschap met 24% het grootste marktaandeel. Nederlanders hebben hier het afgelopen jaar bijna €1,6 miljard aan uitgegeven. Voedingssupplementen staan op een tweede plek met 17%. Hierna volgt de sportuitrusting (10%) zoals tennisrackets, wielrenfietsen, golfclubs of hockeysticks. Sportschoenen (10%) en sportkleding (8%) maken de top vijf compleet.

Fitness meeste leden
Bijna een kwart van de wekelijkse sporters fitnesst bij een fitnessclub of sportaanbieder (24%). Fitness is daarmee de grootste sport die men via een aanbieder doet. Er zijn veel grote en kleine fitnessaanbieders in Nederland, waardoor deze markt sterk versplinterd is. Fitnessketens hebben door hun grote aantal locaties de hoogste ledenaantallen. Basic Fit is een duidelijke marktleider (24%) binnen de fitnessketens.


De resultaten in dit persbericht komen uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. Monitoring omvat de bestedingen aan apparaten of apps om bijvoorbeeld beweging of voeding te meten. Onder voeding worden de bestedingen aan voedingsadvies, afslankmiddelen en afslankprogramma’s verstaan. In het onderzoek zijn 5.051 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Meer informatie: www.multiscope.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *