In een nieuwe studie maakt het provinciebedrijf Westtoer (Vlaanderen) een uitgebreide schets van de recreatieve fietser op het fietsnetwerk in de provincie West-Vlaanderen. In 2018 waren er 5,1 miljoen recreatieve fietsers. Gemiddeld besteedt die fietser 16 euro tijdens de fietstocht, goed voor circa 80 miljoen euro omzet per jaar.
“West-Vlaanderen is een topregio om te fietsen, zowel voor de lokale inwoner als voor de toerist. Het is belangrijk om verder in te zetten op fietscomfort en beleving, ook na de vernieuwing en uitbreiding van het fietsnetwerk in 2016. Enkel op die manier kan het fietstoerisme blijven groeien”, aldus Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.
Van de 5,1 miljoen recreatieve fietsers op het fietsnetwerk maakt 39% bewust gebruik van de knooppunten. De andere fietsers volgen een bewegwijzerde route – hoofdzakelijk uitgetekend op het netwerk (10%) of ze maken een ritje volgens eigen inspiratie (51%).
Zowel lokale inwoners als toeristen
73% van de recreatieve fietsers op het fietsnetwerk komt uit de eigen provincie en 19% uit de rest van Vlaanderen, vooral Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Wallonië en Brussel staan in voor 4%, Nederland en Frankrijk voor respectievelijk 3% en 1%. De ene helft van de fietsers blijft in de eigen woonomgeving fietsen. De andere helft is dagtoerist (28%) of vertrekt vanuit zijn of haar vakantieplaats (22%). Deze vakantieplaats is opvallend vaak aan de kust te vinden.
Vaak in koppel maar ook met kinderen of alleen
De gemiddelde leeftijd van de fietser in West-Vlaanderen is 55 jaar. 31% is ouder dan 65 jaar. De helft van de gezelschappen op het fietsnetwerk bestaat uit koppels. Opvallend is dat 32% van de fietsgezelschappen alleen op pad gaan en 11% van de gezelschappen met kinderen fietst. De solofietser maakt minder gebruik van de knooppunten of de fietsroutes en zoekt zelf zijn eigen weg.
De fietser bereidt zich goed voor op zijn fietstocht
Drie op vier fietsers legt het traject op voorhand vast. Ze gebruiken daarvoor vooral online bronnen en mobiele applicaties, maar ook de fietsnetwerkkaarten van Westtoer worden vaak gebruikt. Meer dan de helft van die kaartgebruikers houdt rekening met de aanwezigheid van restaurants en cafés bij het bepalen van het traject. Even belangrijk vindt hij of zij dat de tocht over rustige, zo veel mogelijk autovrije paden loopt. Een groene omgeving of paden langs waterlopen zijn eveneens een meerwaarde.
De elektrische fiets is niet meer weg te denken
De opmars van de elektrische fiets is duidelijk merkbaar in de resultaten van dit onderzoek. Met 44% van de recreatieve fietsers is de elektrische fiets belangrijker dan de klassieke stadsfiets (41%). De elektrische fietsers zijn ouder met een gemiddelde leeftijd van 62 jaar en ze fietsen vaker in koppel.
De gemiddelde fietstocht telt 38 kilometer en duurt drie en een half uur inclusief stops. De fietstocht van de elektrische fietser (39 km) is net iets langer dan die van de stadsfiets (32 km). Toch lijkt de elektrische fietser ook sterk op deze met een stadsfiets. Ongeveer 9 op de 10 neemt één of meerdere pauzes. Tijdens die pauzes gaan ze vaak iets eten of drinken, even uitrusten of iets bezoeken. De elektrische fiets zorgt ervoor dat de gebruikers hun hobby kunnen blijven uitoefenen, ook op oudere leeftijd.
Economische return voor de toeristische actoren in de regio’s
Gemiddeld besteedt een fietser 16 euro per persoon tijdens een fietstocht. De belangrijkste uitgaven gaan naar restaurant- en/of cafébezoek (12 euro). In totaal genereren de recreatieve fietsers op het fietsnetwerk jaarlijks ongeveer 80 miljoen euro. Deze bestedingen gebeuren gespreid in de provincie West-Vlaanderen en met een economische return voor verschillende actoren.
Nood aan nieuwe initiatieven voor meer fietscomfort
Globaal zijn de recreatieve fietsers op het fietsnetwerk tevreden. Slechts 2% geeft aan ontevreden te zijn. Vooral het product op zich, het fietsnetwerk met knooppunten, scoort goed: er is een hoge tevredenheid over de uitgebreide keuzemogelijkheden die het product biedt en over de duidelijkheid van de knooppuntbewegwijzering.
Op het gebied van infrastructuur heeft de fietser meer opmerkingen, vooral over het gebrek aan en de kwaliteit van openbare toiletten, picknicktafels en rustbanken. Ook bij de breedte van de paden en de kwaliteit van het wegdek is er ruimte voor verbetering. Westtoer werkt momenteel aan een picknickplan voor West-Vlaanderen om in te spelen op de vraag van de recreatieve fietser. Met het project Horizon 2025 zetten Westtoer en de provincie in op het verhogen van de beleving tijdens een fietstocht door de uitbouw van een netwerk van uitkijkpunten. Daarnaast ijvert Westtoer voor meer investeringen in de verharding en verbreding van autovrije fietspaden en het wegwerken van ‘missing links’ zodat de recreatieve fietser met een nog positievere ervaring terug naar huis of zijn vakantieplaats fietst.
Bron: persbericht Westtoer