Recreatiebedrijven sijpelen de top 100 binnen van retailformules

Onderzoeksbureau Locatus stelt jaarlijks een lijst samen van de top 100 van grootste retailketens in Nederland. Dit jaar zien we voor het eerst twee speelparadijzen in de top 100 verschijnen: Monkey Town en Ballorig. Fitnesscentra waren al eerder zichtbaar in de top 100, maar ook deze leisure-bedrijven klimmen op de ranglijst.

Monkey Town

Locatus rekent alle bedrijven waar klanten / passanten naar binnen kunnen lopen tot de sector retail. Er is een ranglijst voor zowel het aantal verkooppunten als voor het totale Winkelvloeroppervlakte (WVO). In dit overzicht wordt alleen gekeken naar ketens van bedrijven.

Bij de Top 100 van verkooppunten is o.a. Fletcher Hotels een nieuwkomer (plek 99, met 103 vestigingen). Bij de Top 100 WVO zijn de speelketens Monkey Town (op 83) en Ballorig (op 96) opvallende verschijningen. Fitnessketens Basic Fit (van 18 naar 17) en Sportcity (op 34, nam o.a. de vestigingen van Fit for Free over) hebben ook een prominente plek op deze lijst.

Gertjan Slob, directeur van Locatus weet ook wel waarom deze leisurebedrijven steeds belangrijker worden in de ranglijst: “We zien dat het totaal aantal leisurevestigingen in Nederland groeit en dat er ook ketenvorming plaatsvindt. Vooral door die laatste factor worden ze zichtbaar in ons overzicht. Maar ook als deze ketens stabiel zouden zijn, dan zouden ze stijgen in de ranglijst. Over de hele breedte neemt het winkeloppervlakte van de traditionele detailhandelsbedrijven immers af. De horecaketens lieten de afgelopen jaren veel groei zien, maar dit jaar zien we daar vooral stabilisatie.”

Bron en meer informatie: www.locatus.com/blog/albert-heijn-stoot-kruidvat-van-de-troon/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *