Rabobank ziet positief sentiment verdwijnen uit recreatie- en horecasector

Het herstel in de sector horeca & recreatie wil maar niet vlotten. Dat blijkt uit de jongste sectorprognose van de Rabobank. Hoewel de omzet dit jaar eindelijk weer stijgt, is het positieve sentiment onder ondernemers van begin dit jaar verdwenen. Voor 2011 verwacht de Rabobank een omzetgroei van 3,9% in de totale sector Horeca en Recreatie. In 2012 zwakt de groei af naar 2,2%. Bij veel bedrijven blijft het kwakkelen omdat zowel consument als bedrijfsleven voorzichtig blijven in hun uitgaven.

De regenachtige zomer heeft de sector ook geen goed gedaan. Zowel de verblijfsrecreatie als de ‘natte’ horeca hadden hieronder te lijden. Kinderspeelparadijzen, bioscopen en zwembaden profiteerden juist van het natte weer. Hoewel de algemene teneur mat is, zijn er ook positieve geluiden van ondernemers die nog steeds prima presteren.

Naast een algemene economische analyse heeft de Rabobank ook per deelsector een update van haar visie online gezet:

Structurele zorgen over verblijfsrecreatie
De branche maakt zich zorgen dat het verregende seizoen een negatieve invloed heeft op de boekingen voor 2012. Dit komt boven op de structurele zorgen in de verblijfsrecreatie. Zo sluit een deel van het aanbod niet aan op de vraag, ligt het op de verkeerde locatie of is het gedateerd. Doordat vergunningstrajecten vaak lang duren is het ook niet eenvoudig dit snel te wijzigen. Bovendien is de branche kapitaalsintensief terwijl het rendement gemiddeld laag is. Ook dat maakt investeringen in uitbreiding en ernieuwing moeilijk. Tot slot slagen veel bedrijven er niet in duidelijk aan te geven (op internet) wat ze te bieden hebben en waarmee ze zich onderscheiden.

Wellness verwacht een gematigde groei
Tot en met 2008 was er een flinke groei waarneembaar in het aantal wellnessbezoekers. Door de economische crisis moest de wellnessbranche een pas op de plaats maken. De jaren 2009 en 2010 waren dan ook geen topjaren. De bezoekersaantallen stagneerden en de gemiddelde bestedingen stonden onder druk. Om de bezoekersaantallen op peil te houden, werd de markt overspoeld met 2=1-entreeacties en aanbiedingsarrangementen. De entreeprijs daalde fors. Ook gaf de wellnessgast minder uit aan horeca en de beauty-afdeling. Door de gematigde economische verwachtingen blijft de consument ook in 2011 terughoudend. De bestedingen blijven onder druk staan. Vanaf 2012 heeft de wellnessmarkt pas echt een kans om op het oude groeiniveau terug te komen.

Jachthavens; kwestie van lange adem
Ondanks de gemiddeld hoge bezetting van jachthavens gaat het niet bij alle bedrijven goed. Een lange adem is nodig en men dient continu te blijven investeren in extra voorzieningen en in gemak en luxe. De consument wordt veeleisender. Ondernemers in de branche beseff en dit ook en er is de afgelopen jaren fl ink geïnvesteerd in voorzieningen en ook in nieuwe havens. De gemiddelde kwaliteit van jachthavens is toegenomen, maar het blijft lastig om dit te vertalen naar hogere tarieven en uiteindelijk hogere omzet.

Fitness; Groeikansen voor professionele ondernemers
De markt biedt ondanks de forse concurrentie, nog volop kansen. Fitness is onverminderd populair in Nederland en dat betekent nog steeds groeimogelijkheden voor deze nog relatief jonge branche. Kansen zijn er voor centra die zich richten op specifieke doelgroepen. Ook de combinatie van fitness met zorg biedt mogelijkheden. Maar ook reguliere centra kunnen succesvol zijn. Ze moeten zich dan wel goed positioneren, met aandacht voor onderscheidend vermogen en een uitgekiende en aansprekende promotie. Het retentieprobleem blijft actueel en dat vraagt van elke fitnessondernemer aandacht voor klantenbinding.

Meer informatie: Rabobank Sectorprognoses

Eén reactie

  1. Bekijkt u eens de actuele statistieken van vakantieboerderijen en groepsaccommodaties. Elke week turft Vakantieadressen.nl namelijk de bezettingsgraad van deze verblijfsadressen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *