De communicatie en boekingen verlopen in recreatie en toerisme steeds meer via het internet. Toch is dat voor organisaties die zich met streekpromotie bezighouden, geen reden om alle papieren uitgaves maar te stoppen. Afgelopen periode zijn er zelfs opvallend veel (nieuwe) magazines gepubliceerd.
Toeristische marketingorganisaties zijn op zoek naar nieuwe communicatiemodellen. De steeds verder toenemende rol van het internet zorgt er voor dat er kritisch naar de traditionele communicatievormen wordt gekeken. Standaardinformatie zoals bijvoorbeeld openingstijden, adres of lijsten met voorzieningen verschuiven steeds meer richting het internet. In de papieren communicatie (zoals magazines) ontstaat daardoor meer ruimte om zich te richten op het overbrengen van sfeer en verhalen. De gemiddelde consument pakt nog steeds makkelijker een magazine dan een tablet of i-pad om inspiratie op te doen en weg te dromen.
In de nieuwe communicatieconcepten zie je dat er een samenhangende mix wordt gemaakt van papier en internet. De content (teksten, beelden en film) staat daarbij centraal. Deze wordt aangepast aan de mediavorm. In de magazines wordt via website-adressen of QR codes verwezen naar meer informatie online. Wat ook steeds beter gaat is de integratie van de huisstijl. In het verleden was het aan de uitstraling nog wel eens te zien dat de online en offline afdelingen weinig overleg hadden gevoerd. Inmiddels werken de meeste marketingorganisaties vanuit een centrale regie.
Enkele recente magazines:
RVRNLND
Het magazine voor toerist en recreant in Rivierenland (Gelderland) is niet nieuw, maar wel een succesvol communicatiemiddel. Het blad wordt één keer per jaar gemaakt en o.a. verspreid via horeca- en recreatiebedrijven in de regio. Ook op beurzen springt het magazine er uit t.o.v. de standaardfolders van andere regio’s.
Sterk in het concept van Magazine Rivierenland is dat er geen advertenties in staan. De ondernemers uit de regio komen wel aan bod in artikelen. Ze leveren daarmee een stukje redactionele vrijheid in (gevolg: aantrekkelijke artikelen i.p.v. veredelde advertenties). Er wordt veel aandacht besteed aan mooie fotografie. De deelnemende ondernemers kunnen deze foto’s ook weer inzetten voor hun eigen publicaties. Zo wordt ook de kwaliteit van het promotiemateriaal van individuele bedrijven naar een hoger plan geholpen.
meer informatie: www.rivierenland.biz
Maasplassen Magazine
Het 32 pagina’s tellende Maasplassen magazine bevat informatie over de Maasplassen in zijn algemeenheid, zwemmogelijkheden aan de dagstranden, jachthavens met hun voorzieningen, adressen om te eten en te slapen langs de Maas, informatie over duiken en vissen, en nog veel meer. De overzichtelijke kaart in het midden van het magazine geeft een goed overzicht van het waterrijke gebied.
Naast een Nederlandse versie is er ook een Duitse versie van het Maasplassen magazine om ook de Duitse gasten van informatie te kunnen voorzien. De cover van het magazine is voorzien van het Layar logo en een QR code. Door het scannen hiervan met een mobiele telefoon of i-pad wordt er extra informatie in de vorm van een filmpje zichtbaar.
Het Maasplassen magazine is gratis verkrijgbaar bij de VVV’s en agentschappen in Roermond, Roerdalen, Reuver, Weert, Thorn en Stevensweert.
Meer informatie: www.maasplassen.com
GRACHT
Op 22 maart krijgen de Amsterdamse grachten hun eigen magazine, simpelweg ‘Gracht’ geheten. Ondertitel is ‘een ontdekkingstocht langs 400 jaar Amsterdamse grachten’. Het magazine dient ter ondersteuning van de promotie van de grachtengordel, de Unesco erfgoedlocatie die in 2013 letterlijk en figuurlijk in de schijnwerpers staat n.a.v. de 400e verjaardag.
Het magazine is gerealiseerd in nauwe samenwerking met het Amsterdam Museum en de Amsterdam Heritage Museums. Een belangrijk onderdeel van het blad is een wandeling door de grachtengordel. Zelfs voor veel Amsterdammers is het een ware ontdekkingstocht.
In ‘Gracht’ is alle informatie te vinden over de historie van de grachten, de grachtenhuismusea en andere bezienswaardigheden. Het bevat een rijk geïllustreerde wandeling en fietsroute langs de grachten, inclusief een handige plattegrond in het hart van het blad. Het magazine is voor € 3,50 verkrijgbaar bij onder meer de VVV vestigingen van Amsterdam Marketing, musea, hotels en diverse boekwinkels. Vóór aanvang van het toeristenseizoen verschijnt er ook een Engelstalige editie.
Realisatie door: Amsterdam Marketing