Krijgt ‘lekker eten’ een prominentere plek tijdens ‘het dagje uit’?

De foodservice is onlosmakelijk verbonden met de recreatiesector. Er zit echter wel een wereld van verschil in de kwaliteit van het aanbod; van een frietje in de snackbar tot een culinair arrangement. Het lijkt wel of het culinaire aanbod steeds vaker als centraal thema / de trekpleister, wordt gebruikt. Enkele voorbeelden ter inspiratie:

Ontdek Culinair Nederland
Biedt een culinaire rondreis door een historische stad in Nederland (nu: Delft, Den Haag, Dordrecht en Leiden), waarbij de gast vier deelnemende restaurants bezoekt. Tussen de gangen maakt de gast een wandeling door de historische binnenstad. Zie: www.ontdekculinairnederland.nl

landgoedfairLandgoedfair Mariënwaerdt
Ook evenementen besteden volop aandacht aan lekker eten en drinken. Het is zelfs een van de belangrijkste thema’s aan het worden. Een goed voorbeeld is de Landgoedfair Mariënwaerdt (21 – 25 augustus)
Lekker buiten leven en koken is een trend die steeds meer doorzet. Op de Landgoedfair kunnen bezoekers terecht voor (stenen) barbecues, pizza-ovens en ketels om ook het kokkerellen naar buiten te verplaatsen. Met het koken in ketels wordt op de fair een bijzondere wedstrijd georganiseerd!
Vooral streekproducten krijgen veel belangstelling. Die worden gepresenteerd op de Culinaire Weide: knoflook, biologische wijnen, nougat, ham, thee, taartjes, sauzen, mosterd, olie, tapenades, kaas, chocolade en meer. Volop lekkere producten om thuis van te genieten of mee aan de slag te gaan.
Meer informatie: www.landgoedfair.nl

Wijnspijs Artwalk
De arrangementen van Wijnspijs Artwalk  maken een combinatie tussen kunst, wijn en culinair genieten. De organisatie is inmiddels actief in meer dan 30 steden. De WijnSpijs Wandeling is dé manier om de beste restaurants van de stad te leren kennen. Meestal worden er 8 restaurants geselecteerd, soms minder of meer. De wandelingen vinden plaats op een zondagmiddag en er worden dan ook diverse galleries bezocht.
Meer informatie: www.wijnspijs.nl

Lokale keukens van invloed op vakantiekeuze
Ook reisorganisaties spelen in op de groeiende interesse van de Nederlandse consument voor culinaire ontdekkingen. Zo laat Topic Travel (vakantiehuizen) weten: “Mensen laten zich in hun keuze voor een reisbestemming ook inspireren door kookprogramma’s, stelt 14 procent van de 1000 ondervraagden. Een zelfde percentage zegt dat de lokale keuken een grote rol speelt bij de keuze voor een vakantiegebied, voor 40 procent speelt dat een kleine rol en voor 46 procent helemaal geen rol. Meer dan de helft van de vakantiegangers zoekt op vakantie juist restaurants uit met lokale keuken en 12 procent kookt ter plaatse lokale gerechten. Ongeveer 6 procent van de ondervraagden wil, als ze er toch zijn, een culinaire workshop volgen.”

view_picknickfiets_bedrijfPicnickfiets Drenthe
De picknickfiets Drenthe is een jaar geleden geïntroduceerd en is een succesnummer voor evenementenbureau Groenuit. De picknickfiets is voor groepen vanaf 8 personen tot en met 16 personen. Met picknickfiets Drenthe zorg je ervoor dat je een bijzonder gezellig uitje zult hebben. En het is voor iedereen mogelijk om mee te doen! Je kunt een leuke tour doen door bijvoorbeeld een bos, een stad of een andere leuke en mooie omgeving. Terwijl je geniet van de buitenlucht en lekker fietst ga je gezellig met elkaar gaan picknicken.
Meer informatie: www.picknickfietsdrenthe.nl

Golf en culinair
Onlangs berichtten wij op deze website over ‘Pin High delicious’; een van oorsprong golfreisbureau dat nu ook een selectie reizen aanbiedt, gericht op culinair genieten op bijzondere locaties. Het is lastig om deze trend goed te duiden. Uit eten gaan is immers ook een hoofdactiviteit; en dat is geen trend. In dit geval krijgt het ‘culinair genieten’ de rol van ‘vrijetijdsbesteding’.

Culinaire trend?
Waar voorheen het eten en drinken tijdens een dagtocht vooral de rol had van ondersteunende dienstverlening, krijgt het culinaire aanbod steeds vaker de rol van ‘de belangrijkste attractie’. De nieuwsgierigheid naar nieuwe smaken en belangstelling voor streekproducten liggen ten grondslag aan deze nieuwe culinaire ontwikkelingen. Wat dat betreft gaan we wat meer op de Zuiderburen lijken, waar eten en drinken al langer een centrale rol spelen in de uitstapjes.

Eén reactie

  1. Interessante ontwikkeling! Ook een leuk en culinair uitje zijn oogstdagen. Een traditioneel uitstapje. Op 3 augustus was deze bijvoorbeeld in Holthone, waarbij het oogsten van rogge centraal stond. Er was ter plekke gebakken Krentenwegge te koop en er waren vele andere heerlijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *