Gaia Zoo Leukste Uitje van Nederland; veel positiewisselingen in de provincies

Tijdens de Award uitreiking van de ANWB voor ‘Het Leukste Uitje van Nederland’ mocht het Limburgse Gaia Zoo de hoofdprijs mee naar huis nemen. De top 3 werd aangevuld door Toverland en Diergaarde Blijdorp (de winnaar van vorig jaar). De Efteling, in het verleden vele malen winnaar van deze award, kwam opnieuw niet in de top 3 voor.

de landelijke top 3

Bij de tien genomineerden voor het landelijke ‘Leukste Dagje uit’ (attracties met meer dan 300.000 bezoekers) zagen opnieuw een grote vertegenwoordiging van dierentuinen (7). Ook bij de provinciale awards is het aandeel van attracties met dieren (o.a. dierentuinen en kinderboerderijen) relatief hoog.

De landelijke awards

Gaia Zoo de overall winnaar

De winnaar GaiaZOO ontvangt, naast heel veel stemmen, van bezoekers veel waardering voor het park. Zij hebben het uitje beoordeeld op aanbod, faciliteiten, klantvriendelijkheid, prijs-kwaliteitsverhouding en sfeer. Bezoekers prijzen GaiaZOO gelegen in het Zuid-Limburgse heuvellandschap en reageren enthousiast “Alles klopt van ingang tot uitgang en alles ertussen in. Toppark, sfeervol, helemaal top!”, “Altijd vernieuwend en nooit saai. Bij ieder bezoek word je opnieuw verrast!”, “Al ben je er vaak geweest, toch zie je iedere keer weer iets nieuws. Geweldig!”.

Attractiepark Toverland is dit jaar de nieuwkomer in de top 3. Het attractiepark opende in 2001 zijn deuren en krijgt lovende reacties “de beleving van binnenkomst tot vertrek, een magische wereld en een plek om met het hele gezin plezier te hebben”.

De derde plek, Diergaarde Blijdorp wordt gecomplimenteerd als “een plek voor iedereen, van klein tot groot, waar elke keer weer wat nieuws is te ontdekken, betrokken vrijwilligers en een prachtig onderhouden omgeving”. 

Een overzicht van de top 3 per provincie

de Limburgse winnaars

Limburg

  1. Kasteeltuinen Arcen
  2. Wereldpaviljoen Steijl
  3. Kasteel Hoensbroek

Friesland

  1. Puur Terschelling
  2. Park Vijversburg
  3. Kruidhof Hortus

Noord-Holland

  1. Dierenpark Hoenderdaell
  2. Maritiem en Juttersmuseum Flora
  3. Marinemuseum

Zeeland

  1. Berkenhof Tropical Zoo
  2. Struisvogelboerderij Monnikenwerve
  3. Watersnoodmuseum

Groningen

  1. DoeZoo Insectenwereld
  2. Speeltuinvereniging St. Vitushof
  3. Familiepark Nienoord

Noord-Brabant

  1. Rorndleiding Schrobbeler
  2. Oorlogsmuseum Overloon
  3. Billy Bird
De winnaars uit Zuid-Holland

Zuid-Holland

  1. Avonturenboerderij Molenwaard
  2. De Tuinderij
  3. Mariniersmuseum

Overijssel

  1. De Flierefluiter
  2. Kinderboederij Dondertman
  3. Taman Indonesia

Drenthe

  1. De Drentse Koe
  2. Eko Tours
  3. Zoo bizar

Flevoland

  1. Orchideeënhoeve
  2. Almere Jungle
  3. Pannekoekenhuis Hans en Grietje

Utrecht

  1. Nationaal Militair Museum
  2. Stichting Waterlijn Amersfoort
  3. Kasteel De Haar

Gelderland

  1. Nederlands Bakkerijmuseum
  2. Veluws Zandsculpturen Festijn
  3. Marius van Dokkum museum

Er waren dit jaar vrij veel wisselingen in de top 3 van zowel provincies als landelijke prijswinnaars. De organisatie van de ANWB laat weten dat er geen andere stemprocedure is gevolgd ten opzichte van vorig jaar. Leden van de ANWB kunnen uitjes beoordelen op diverse aspecten, w.o. prijs/kwaliteit. Uit de gewogen cijfers wordt de klassering opgesteld. Dat betekent dat niet het uitje met de meeste stemmen, maar met de hoogste waardering boven komt drijven. Het valt wel op dat dagattracties met een vaste achterban (b.v. abonnementhouders of leden) relatief goed scoren in de verkiezing.

Efteling ontvangt een social media award

Er werd ook een prijs uitgereikt voor de beste performance op het gebied van social media.

  • Nationale winnaar: De Efteling
  • Winnaar in de categorie regionaal: De Waarbeek

Onderzoek: belangrijkste aspecten uitjes 

Uit onderzoek van de ANWB blijkt dat een groot deel van de Nederlanders een uitje in eigen provincie belangrijk (46%) vindt. Voor entree wil de helft van de bezoekers maximaal 20 euro uitgeven en bijna een derde betaalt tot 50 euro per persoon. Wel willen bezoekers minder betalen voor parkeren. Tickets worden grotendeels vooraf gekocht en ticketacties en aanbiedingen blijven populair (52%). Eenmaal bij het uitje letten de bezoekers ook op de faciliteiten als eten en drinken, er moet een gezond aanbod zijn zonder meerprijs. In de coronaperiode zijn tijdsloten en reserveren van een datum ingevoerd. De meerderheid van de bezoekers (74%) ervaart het reserveren van een datum als prettig.

Meer informatie: www.anwb.nl/landvananwb/verkiezing-leukste-uitje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *