Rabobank: Aanscherpen bedrijfsmodel noodzakelijk in licht krimpende markt

De Rabobank heeft vandaag weer de cijfers en trends voor diverse branches gepresenteerd. Voor de recreatieparken wordt in 2012 een licht negatieve verwachting afgegeven, met name veroorzaakt door een verwachte daling van het aantal kleine vakanties. De grote vakantie kan profiteren van de mindere economische omstandigheden, waardoor vakanties ‘dicht bij huis’ meestal populairder worden.  

 

Thematisering in het sanitairgebouw van camping De Julianahoeve

Als trends in de markt voor campings en bungalowparken noemt de Rabobank:

  • Toenemende thematisering van de parken
  • Belang van internet; zoeken en boeken en contact via social media
  • Aandacht voor duurzaamheid
  • Meerdere korte vakantie en last minute boekingen
  • Behoefte aan comfort, luxe, beleving en authenticiteit
  • Integratie dag en verblijfsrecreatie.

In het algemeen waarschuw de Rabobank bedrijven voor verslechterende marktomstandigheden en noodzaak tot aanscherping van het bedrijfsmodel. Dit laatste is o.a. door de opkomst van E-commerce in meerdere bedrijfstakken, van groot belang geworden.

Naast een verkenning van de recreatieparken geeft de Rabobank ook in diverse andere segmenten van horeca en recreatie een schets van de ontwikkelingen. Dit zijn o.a.:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *