Meer Nederlanders naar Duitsland in 2012

Het aantal Nederlanders dat op vakantie gaat naar Duitsland is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen. In 2012 was er een groei in het aantal overnachtingen van 2,9%. Dat blijkt uit cijfers van het Statistische Bundesamt, het Duitse Bureau voor de Statistiek. Daarmee komt de teller op bijna 11 miljoen Nederlandse overnachtingen. In totaal brachten alle buitenlandse gasten vorig jaar 68,8 miljoen overnachtingen door in Duitsland, 8% meer dan in 2011. Daarmee heeft het vakantieland zijn record verbeterd. Met dit positieve resultaat presenteert het vakantieland Duitsland zich vanaf vandaag op ʼs werelds grootste reisbeurs, de ITB in Berlijn.

Magische grens van 400 miljoen overnachtingen overschreden
Het toerisme in Duitsland is goed voor 10% van het bruto nationaal product en 4,9 miljoen arbeidsplaatsen en geldt daarmee als een belangrijke economische factor in Duitsland. ʹʹDe voor 2012 gestelde prognose van 400 miljoen overnachtingen afkomstig uit binnen- en buitenland is ruimschoots overtroffen. Dit onderstreept het succes van het vakantieland Duitsland, dat steeds populairder wordt bij bezoekers uit andere landen”, verklaart Ernst Burgbacher, parlementaire staatssecretaris bij het Ministerie van Economie Zaken en afgevaardigde bij de Bondsregering voor Middenstand en Toerisme.

Duitsland: op een na populairste bestemming van alle Europeanen
Het vakantieland Duitsland behoort tot de meest geliefde vakantiebestemmingen in Europa. Voor het derde jaar op rij staat Duitsland met in totaal 46,2 miljoen reizen op nummer 2 in de top 3 van de meest geliefde vakantiebestemmingen van Europese vakantiegangers. Bovenaan staat Spanje met ongeveer 49 miljoen reizen, op nummer drie Frankrijk met ca. 36 miljoen reizen. Terwijl de buitenlandse reizen van de Europeanen in 2012 met 1,9% stegen ten opzichte van het voorafgaande jaar, kende het aantal Duitsland-reizen van Europese burgers in 2012 een toename van ruim 8,2%. In absolute cijfers uitgedrukt groeide het aantal buitenlandse reizen van de Europeanen met 7,9 miljoen. Bijna de helft van deze reizen (44%) ging naar Duitse regio’s en steden.

Voornaamste culturele vakantiebestemming binnen Europa
Opvallend is de sterke belangstelling voor trips die in het teken staan van cultuur. Als culturele bestemming neemt Duitsland in 2012 in deze categorie binnen Europa de eerste plaats in met een marktaandeel van 12% (bron: de European Travel Monitor). Met name de buurlanden weten het Duitse culturele aanbod op waarde te schatten. Volgens een enquête van de Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) en onderzoeksbureau IPK International vormen de historische bezienswaardigheden voor 72% van de gasten uit Zwitserland een aanleiding om een reis naar Duitsland te ondernemen, hetzelfde geldt voor het buurland Oostenrijk. Ongeveer de helft van de bezoekers uit Nederland en Groot-Brittannië associëren Duitsland met een rijk cultureel aanbod. Veel gasten waarderen bovendien de 37 Duitse UNESCO-Werelderfgoedlocaties. Ook bij de Anholt-GfK Roper Nation Brands Index, een jaarlijkse internationale imagoranglijst, komt de uitstekende reputatie van Duitsland als culturele bestemming uit de bus.

Duitsland in 2013
Met reisthema’s als 200 jaar Wagner en 150 jaar Henry van de Velde wil het Duits Verkeersbureau dit jaar in Nederland het profiel van Duitsland als culturele bestemming verder versterken. In 2014 wijdt het Duits Verkeersbureau een speciaal themajaar aan het UNESCO Werelderfgoed in Duitsland. Daarmee staan 37 unieke gebouwen en natuurverschijnselen twaalf maanden lang in het middelpunt van de belangstelling. Andere zwaartepunten blijven actieve reizen en vakanties voor het hele gezin.

Bron: Duits verkeersbureau

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *