Brabant richt zich op ‘nieuwe toerist’

Het vrijetijdshuis Brabant bracht deze week haar jaarlijkse trendrapportage naar buiten. Een van de conclusies; Brabant heeft de mogelijkheden om nieuwe doelgroepen aan te trekken. Daarbij wordt vooral gedacht aan ‘internationaal toerisme’ en ‘senioren’.  Dat betekent overigens niet dat de huidige doelgroepen meteen helemaal worden losgelaten.

van gogh brochuresBuitenlandse toeristen
Brabant neemt op dit moment de vijfde plaats in als het gaat om overnachtingen van buitenlandse toeristen. Ook in 2012 steeg dit aantal weer. Brabant ziet voor zichzelf vooral een sterke positie op het gebied van korte vakanties.
De internationale toerist wordt aangesproken door enkele sterke thema’s, zoals ‘Van Gogh’; maar ook met andere kunstenaars en het culturele aanbod heeft Brabant een troef in handen. Het aantal toeristen uit verder weg gelegen bestemmingen neemt sterk toe. Dat is vooral te danken aan de campagnes rondom Van Gogh, waarin Brabant o.a. samenwerkt met het NBTC, het Van Gogh Museum en het Kröller Muller museum.

Senioren
Veel van de Brabantse campings en bungalowparken zijn nu nog vooral gericht op families. Uit onderzoek; ook de cijfers van vrijetijdshuis Brabant blijkt dat de seniorenmarkt de komende jaren sterk groeit, terwijl het aantal gezinnen voorlopig structureel blijft dalen. Toch zijn er nog weinig bedrijven die hun focus aanpassen. Ank Lamberts van het Vrijetijdshuis onderkent de langzame aanpassingen in het aanbod: “Met onze rapportages willen we de ondernemers de feiten laten zien. Daaruit blijkt dat de seniorenmarkt volop kansen biedt. We gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten, maar proberen ze wel te helpen om de nieuwe doelgroepen effectief te benaderen.”

Nog meer conclusies:

  • Brabant ontving in 2012 een recordaantal buitenlandse toeristen. Vooral het aantal Belgische gasten nam de afgelopen jaren sterk toe.
  • Het aantal binnenlandse vakanties in Brabant stabiliseerde; het aantal overnachtingen door deze groep nam wel licht toe. Brabant behoudt haar derde positie, maar de afstand met nummer 1 (Gelderland) wordt groter.
  • Over de lange termijn gezien winnen vooral korte vakanties, stedenvakanties en hotelvakanties aan populariteit. Het aantal kampeervakanties neemt juist af.
  • Gezinnen met kinderen blijven een belangrijke doelgroep voor de Brabantse vrijetijdssector. ‘Nieuwe doelgroepen’ die kansen bieden: senioren, kenniswerkers en internationale toeristen.
  • Verwachting voor toerisme in Nederland in 2013: Nederlanders blijven dichter bij huis en het inkomend toerisme neemt toe.

Robuuste en grootschalige projecten
Voor de provincie Noord-Brabant liggen er kansen in het verhogen van de bestedingen en het vergroten van het herkomstgebied van bezoekers van Brabant. Robuuste en grootschalige projecten kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Dat sluit aan bij het provinciale vrijetijdsbeleid dat enkele maanden geleden door Provinciale Staten is goedgekeurd, en dat nu haar verdere uitwerking krijgt.

Jaarlijkse trendrapportage
Vrijetijdssector in cijfers bestaat uit een trendrapportage en factsheets. De trendrapportage omvat trends, ontwikkelingen en cijfers over de gehele Brabantse vrijetijdssector. De factsheets geven regio- en branchespecifieke informatie. Vrijetijdshuis Brabant verzendt de publicatie medio juni op maat naar ruim 1.000 stakeholders en alle data komen op dat moment beschikbaar als download.

Meer informatie: www.vrijetijdshuis.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *