Succesvol jaar voor Apenheul

Het jaar 2012 was een uitstekend jaar voor Apenheul. Het Apeldoornse dierenpark heeft in de afgelopen tien jaar niet eerder zoveel bezoekers ontvangen. Maar liefst 487.000 mensen kwamen naar Apenheul om te genieten van de apen en andere dieren. Een groei van 9% ten opzichte van 2011 en maar liefst 43% ten opzichte van 2010! Ook de zakelijke ontvangsten kenden een prachtige groei.

Koerswijziging Herken jezelf
De koerswijziging die onder het motto “Herken jezelf” drie jaar geleden werd ingezet, werpt duidelijk zijn vruchten af. De flinke groei heeft Apenheul onder meer te danken aan de positieve beleving en reacties van bezoekers. Deze mond-tot-mondreclame verspreidde zich door heel Nederland. Bovendien was Apenheul goed zichtbaar op tv, op diverse buitenreclame en in de media.

Media-aandacht
In het voorjaar was de apensoap van Apenheul dagelijks te zien in het tv-programma ‘Drukte in de Dierentuin’. Het trieste bericht van het overlijden van ‘Koning’ Karl, de oudste orang-oetanman van Europa, bereikte ook het nieuws. En in de zomer kreeg het dierenpark veel media-aandacht door het vestigen van een officieel wereldrecord in het Guinness Book of Records. Ter ere van de 1ste verjaardag van de vier gorilla-ukkies organiseerde het dierenpark het Grootste Verjaardagsfeest ooit.

Tevreden bezoekers
Dat bezoekers erg tevreden zijn blijkt uit de reviews die achtergelaten worden op apenheul.nl. Daarnaast ontving het dierenpark maar liefst drie keer de tweede prijs in de dierenparkverkiezing Zoo Awards, waaronder een stijging van 5 plaatsen voor ‘Beste Dierentuin’. In het eigen klantonderzoek kreeg Apenheul gemiddeld een 8,3; 0,3 punt hoger dan in 2011.

Omzet per bezoeker blijft iets achter
Hoewel de bezoekersaantallen gestegen zijn, is de omzet per bezoeker wel iets afgenomen. In tijden van economische crisis gaan mensen vaker op zoek naar acties en vrijkaarten. Apenheul heeft niet meer acties gehouden dan in 2011, maar er zijn wel meer mensen per actie het dierenpark binnen gekomen. Zij gaven ook iets minder uit in de Apenheul souvenirshop.

Op naar 2013
Apenheul streeft ernaar het park nog mooier en aantrekkelijker te maken. Zo zal deze winter groot onderhoud worden gepleegd en worden nieuwe projecten opgestart. Vanaf 25 maart 2013 is het dierenpark weer geopend voor het publiek. Voor liefhebbers is de seizoenkaart 2013 tijdelijk voor maar € 25,- p.p. aan te schaffen via de webwinkel van Apenheul.

Meer informatie: www.apenheul.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *