• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

NBTC: Buurlanden nog altijd terughoudend met vakantie in Nederland

16 september 2021 by Redactie Reageer

Het aantal vakantieplannen in alle landen neemt toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Meer vakantieplannen zijn daadwerkelijk omgezet in boekingen. En vakantie in eigen land is populairder onder Nederlanders dan onder inwoners uit andere landen.

foto: Pretwerk @ Landal Esonstad

Dat blijkt uit de resultaten van de tiende meting van de Vakantiemonitor, georganiseerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Met deze monitor meet NBTC sinds mei 2020 de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van inwoners uit Nederland en de voor ons belangrijkste toeristische herkomstmarkten: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.

Vertrouwen neemt toe: meer vakantieplannen en meer boekingen

De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat de vakantie-intentie in alle landen met ongeveer 10 procent is toegenomen, in vergelijking met de meting in september 2020. Gemiddeld geven zes op de tien mensen aan nog op vakantie te willen gaan in de laatste vier maanden van dit jaar. Vakantieplannen worden daarnaast in toenemende mate omgezet in boekingen. In Nederland heeft ruim een derde van de mensen hun vakantie daadwerkelijk geboekt. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar had ongeveer een vijfde van de Nederlanders een vakantie geboekt.

Eigen land meer in trek bij Nederlanders zelf, maar minder in trek bij buurlanden

De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt in bijna alle Europese landen af, in vergelijking met dezelfde meting vorig jaar. Dit geldt niet voor inwoners uit Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders met vakantieplannen geeft aan in eigen land te willen blijven. Alhoewel het eigen land populair blijft onder Nederlanders, wint Nederland nog niet aan populariteit onder inwoners uit onze buurlanden. Duitsers en Belgen maken in toenemende mate plannen voor een vakantie elders in Europa, maar in mindere mate naar Nederland.

Positiever vakantiesentiment, maar angst en onzekerheid blijft

De versoepelingen en toenemende vaccinatiegraden hebben in de meeste landen een positief effect op de vakantieplannen voor de rest van dit jaar. Waar vorig jaar een op de vier mensen geen vakantieplannen had, is dat dit jaar een op de vijf mensen. Toch is het aantal mensen zonder vakantieplannen nog steeds groot in vergelijking met een normaal jaar. Het gevoel van angst en onzekerheid is nog steeds aanwezig en heeft duidelijk invloed op het boekings- en reisgedrag.

Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “De resultaten laten zien dat ondanks corona de reislust van Nederlanders en de voor ons belangrijkste herkomstmarkten niet is weggenomen. Sterker nog, we zien in de meeste landen toenames van het aantal vakantieplannen en het aantal boekingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is goed om te zien, maar we zijn er nog lang niet. Het meest zorgelijke is dat de populariteit van Nederland onder inwoners uit de buurlanden lijkt te zijn afgenomen. En dan te weten dat Duitsland en België onze belangrijkste markten zijn wanneer het gaat om inkomend toerisme. We hebben nog een lange weg te gaan om dit aandeel terug te winnen.” 

Meer informatie: www.nbtc.nl

Categorie: Recreatie actueel, Regiomarketing, Verblijfsrecreatie Tags: nbtc

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Fietsbeurs Bike Motion opnieuw uitgesteld

Praktijkdag ‘De Glamping (r)evolutie, 20 september op Papillon Country Resort

Campingsector weer bij elkaar op de Caravan Salon in Düsseldorf

Nieuw ‘I love Sales Academy’ voor de recreatie- en toerismesector

Compacte darkride ‘Smash & Reload’ nu ook met IP van de Daltons en in meerdere formats

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

aug 26
26 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

Caravan Salon Düsseldorf

aug 31
31 augustus om 10:00 - 4 september om 18:00

HISWA te Water

sep 6
13:30 - 17:00

Workshop: Verover de markt van vakantiewoningen

sep 13
13 september - 15 september

IAAPA Expo Europe

sep 15
15 september - 17 september

The Glamping Show

Bekijk kalender

Recente reacties

  • Michael op Oud-eigenaren van Droomparken starten met nieuwe keten: MarinaParken
  • J van Ekeren op ANWB Verkiezing Camping van het Jaar 2023 van start
  • Eindhoven op Seinpost en ZKA (leisure) worden Ginder

Secundaire Sidebar

Insight

Roompot nog altijd vol vertrouwen op positief oordeel ACM m.b.t. overname Landal

Het Kadaster maakt samen met het FD een analyse van de markt van vakantiewoningen

Festival Tomorrow Land’s Dreamville inspireert tot vakantieformule Green Fields

Hoe ziet de toekomst voor musea er uit?

Kamer van Koophandel zoomt in op: De Kermis

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Countus

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

Creative Structures

Team Animation

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS