Het aantal vakantieplannen in alle landen neemt toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Meer vakantieplannen zijn daadwerkelijk omgezet in boekingen. En vakantie in eigen land is populairder onder Nederlanders dan onder inwoners uit andere landen.
Dat blijkt uit de resultaten van de tiende meting van de Vakantiemonitor, georganiseerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Met deze monitor meet NBTC sinds mei 2020 de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van inwoners uit Nederland en de voor ons belangrijkste toeristische herkomstmarkten: België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.
Vertrouwen neemt toe: meer vakantieplannen en meer boekingen
De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat de vakantie-intentie in alle landen met ongeveer 10 procent is toegenomen, in vergelijking met de meting in september 2020. Gemiddeld geven zes op de tien mensen aan nog op vakantie te willen gaan in de laatste vier maanden van dit jaar. Vakantieplannen worden daarnaast in toenemende mate omgezet in boekingen. In Nederland heeft ruim een derde van de mensen hun vakantie daadwerkelijk geboekt. Ter vergelijking: in dezelfde periode vorig jaar had ongeveer een vijfde van de Nederlanders een vakantie geboekt.
Eigen land meer in trek bij Nederlanders zelf, maar minder in trek bij buurlanden
De voorkeur voor een vakantie in eigen land neemt in bijna alle Europese landen af, in vergelijking met dezelfde meting vorig jaar. Dit geldt niet voor inwoners uit Nederland. Bijna de helft van de Nederlanders met vakantieplannen geeft aan in eigen land te willen blijven. Alhoewel het eigen land populair blijft onder Nederlanders, wint Nederland nog niet aan populariteit onder inwoners uit onze buurlanden. Duitsers en Belgen maken in toenemende mate plannen voor een vakantie elders in Europa, maar in mindere mate naar Nederland.
Positiever vakantiesentiment, maar angst en onzekerheid blijft
De versoepelingen en toenemende vaccinatiegraden hebben in de meeste landen een positief effect op de vakantieplannen voor de rest van dit jaar. Waar vorig jaar een op de vier mensen geen vakantieplannen had, is dat dit jaar een op de vijf mensen. Toch is het aantal mensen zonder vakantieplannen nog steeds groot in vergelijking met een normaal jaar. Het gevoel van angst en onzekerheid is nog steeds aanwezig en heeft duidelijk invloed op het boekings- en reisgedrag.
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “De resultaten laten zien dat ondanks corona de reislust van Nederlanders en de voor ons belangrijkste herkomstmarkten niet is weggenomen. Sterker nog, we zien in de meeste landen toenames van het aantal vakantieplannen en het aantal boekingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat is goed om te zien, maar we zijn er nog lang niet. Het meest zorgelijke is dat de populariteit van Nederland onder inwoners uit de buurlanden lijkt te zijn afgenomen. En dan te weten dat Duitsland en België onze belangrijkste markten zijn wanneer het gaat om inkomend toerisme. We hebben nog een lange weg te gaan om dit aandeel terug te winnen.”
Meer informatie: www.nbtc.nl