Booking.com en Agoda.com, beiden onderdeel van Booking, blijven consumenten misleiden als die op hun sites een accommodatie willen boeken. De boekingsites schermen met nepkortingen, laten onvolledige prijzen zien en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is. En dat terwijl Booking in 2020 nog beterschap beloofde.
Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken verschillende advertenties op Booking.com en Agoda.com. Beide boekingssites adverteren met prijzen zonder daarbij onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dat is tegen de regels. Booking.com adverteert bijvoorbeeld met een hotelkamer in New York die ‘al vanaf €211 per nacht kost’. Maar dat is exclusief €75 aan belastingen en toeslagen.
Niet beschikbaar
Ook schermt Booking.com consequent met schaarste. Zo is volgens de boekingssite over een half jaar op een willekeurige dinsdag al 84% van alle accomodaties in Nunspeet volgeboekt. Dat komt doordat Booking.com niet alleen hotelkamers laat zien, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar beschikbaar zijn. Met alleen hotels, zou het percentage beschikbaarheid veel hoger liggen. Ook zouden voor die nacht al 2 vergelijkbare viersterrenhotels vol zitten. Terwijl na controle de enige twee andere viersterrenhotels in Nunspeet gewoon kamers beschikbaar bleken te hebben.
Verstopte voorwaarden
Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Zo waarschuwt de site bij het boeken van een kamer voor 2 personen, dat het ‘de laatste kamers’ zijn. Maar wanneer de onderzoekers vervolgens voor 10 personen proberen te boeken, zijn er ineens toch 9 kamers beschikbaar. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat ‘gratis annuleren’ soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.
Opgejaagd met leugens
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens.’
Melding ACM
In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vanwege verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. Beide bedrijven beloofden toen beterschap. In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om ‘zonodig’ actie te ondernemen.
Meer informatie: Consumentenbond.nl
Reactie Booking.com:
“Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden.”
Meer informatie: www.booking.com