Brielle, de historische vestingstad in Zuid-Holland, is een pareltje in het Nederlandse cultuurlandschap. Met onder meer het jaarlijks terugkerende 1-aprilfeest waarin de hele stad wordt omgetoverd in één groot toneelstuk heeft de plaats goud in handen. De knusse gemeenschap staat zeer goed aangeschreven in de toeristische branche. Toen er een nieuwe integrale toekomstvisie ontwikkeld moest worden, was het enthousiasme dus direct ontzettend groot.
De havenstad schakelde de hulp in van drie adviesbureaus: ZKA, zusterbedrijf Seinpost en watersportbureau Vrolijks. “Wat we bij Brielle constateerden, was dat steeds meer voorzieningen buiten de vesting gingen zitten”, leidt Martine Mollema van ZKA in. “Het theater, supermarkten, de bibliotheek. Dat werd de trend. En hoewel het historische karakter van de binnenstad ontzettend hoog is, moet het natuurlijk nog steeds leefbaar blijven. En als al die trekpleisters verdwijnen, wordt het meer een museum waar mensen wonen. Dat mocht niet gebeuren. De vitaliteit moest versterkt worden.”
ZKA als coördinator
Er werden verschillende interactieve sessies georganiseerd tussen bewoners, ondernemers, de watersportsector en de gemeente. Dit alles met vier doelstellingen: de binnenstad moest het levendige, kloppende hart gaan worden, de cultuurhistorische kwaliteiten moesten verder worden uitgewerkt, de haven moest flink geplust worden en het toerisme zou weer aangewakkerd worden. ZKA coördineerde het omvangrijke project.
Creatieve leefstijl
“Wat ik zo fijn vind van ZKA, is dat die mensen erachter zich zo goed hebben verdiept in Brielle”, zegt wethouder André Schoon. “Iedere keer als ik bij zo’n gezamenlijke avond was, stond ik weer versteld van hoe goed ze hun zaken voor elkaar hadden. Niet alleen waren ze perfect op de hoogte van wat er daadwerkelijk speelde, ze konden de bijeenkomsten ook fantastisch regisseren. Mensen werden er enthousiast van!” Ook zijn collega, Johan Wessels, is erg te spreken over de inzet van de consultancybureaus. “Ze hebben een goed beeld van ‘de leefstijl’ die we hier zoeken. Ze kwamen met een ‘rode leefstijl’, personen met een vrije geest die van het leven houden. Niet alleen werk, het gezin of de buurt, maar ook vrijheid en onafhankelijkheid.”
Juiste mensen op de juiste plaats
Ook de samenwerking tussen de drie adviesbureaus verliep vlekkeloos. “We werken wel vaker samen”, licht Gré Beekers van ZKA toe. “Natuurlijk met Seinpost, ons zusterbedrijf, maar voor specifieke watersportzaken is het ook erg fijn om met Projectbureau Vrolijks rond de tafel te zitten.” Wethouder Schoon van Brielle beaamt dat. “De watersportsector is natuurlijk weer een heel andere doelgroep dan ondernemers uit de binnenstad. Hier zitten de juiste mensen op de juiste plaats.”
De eerste stappen naar uitwerking
Op dit moment worden de eerste concrete stappen al gezet om de toekomstvisie waarheid te laten worden. “We willen volgend jaar al een aantal dingen gaan uitvoeren”, wijst de wethouder aan. “Zo gaan we de faciliteiten van de haven op orde brengen. Bij dit soort dingen is het belangrijk dat je actie onderneemt en blijft ondernemen, anders glipt het zo door je vingers. En dat laten we niet gebeuren. Want Brielle heeft goud in handen!”
Zie ook:
Artikel over Giethoorn in 2018, leeggezogen of florerend. Ook dit is een aantrekkelijke toeristische locatie die puzzelt met de balans tussen aantrekkelijke toeristische ontwikkeling en voorkomen van overlast door toerisme. Giethoorn bevindt zich in een andere fase van de Product Levenscyclus.
met dank aan:
Gré Beekers en Martine Mollema, consultants bij ZKA Leisure