Hotel Haarhuis zoekt balans in stijlvolle grandeur en hippe uitstraling

Hotel Haarhuis in Arnhem behoort in Nederland tot een generatie hotels die het best getypeerd kunnen worden door grandeur, stijl en klasse. Het hotel bestaat al meer dan 100 jaar en vervult op de locatie bij het Centraal Station de functie van landmark, een beeldbepalend gebouw in de omgeving.

General manager Wouter Dekker is van mening dat Hotel Haarhuis qua historie en elegantie zeker vergelijkbaar is met gerenommeerde hotels als het Amsterdamse Amstelhotel. Hotel Haarhuis wordt momenteel ingrijpend verbouwd. De stad Arnhem telt op dit moment 24 hotels. Daarnaast zijn twee hotels in aanbouw, het Bastion-hotel (naast het Provinciehuis) en IBIS-Styles (naast Station AC).

Potentie hotel

Wouter Dekker: “Het bestaande pand is in drie fasen, momenten in de historie van het hotel, verbouwd en uitgebreid. Ons doel is om de karakteristieke kwaliteit en identiteit weer tot uitdrukking te laten komen. De European Hospitality Management Group, de nieuwe eigenaar van het hotel, wil met de nieuwe verbouwingen het hotel fors ‘upgraden’. Gepland zijn 140 vernieuwde kamers, een dakterras, twee nieuwe restaurants en een wellness- en fitnesscentrum.” De EHM-Group onderkent de kwalitatieve potentie van het hotel en wil door vernieuwingen en extra’s waarde toevoegen. “We hebben te maken met een hotel op een Triple-A-locatie waar zo’n 50.000 passanten per dag voorbij komen. In zo’n geval dien je alle beschikbare vierkante meters zo efficiënt mogelijk te benutten.”, aldus Wouter Dekker die de vernieuwingsoperatie vanuit de EHM-Group begeleidt. De conferentiezalen worden vernieuwd, hotelcapaciteit wordt verruimd van 124 naar 140 kamers. Een Spa- wellnesscenter is in de kelder gepland. “We verwachten dit wellnescenter medio mei 2020 te kunnen openen”.

Uiteenlopende segmenten

Het hotel bedient uiteenlopende segmenten die variëren van toeristen en zakelijke gasten. Voor een belangrijk deel wordt de stroom toeristen ‘geleid’ door de evenementen in de stad en regio zoals de herdenking van Operatie Market Garden ( september 1944) toeristische trekkers als het Nationaal Park Hoge Veluwe, Openluchtmuseum en Burgers Zoo. “Maar het zal duidelijk zijn dat een modern hotel snel dient te schakelen tussen de verschillende doelgroepen en ook nieuwe doelgroepen moet aanboren. Helder is eveneens dat online hotelboekingen een speerpunt moeten zijn. Het verdient de voorkeur om boekingen via de eigen website binnen te krijgen. Marketingmanager Laura Winters: “Op dit moment gebruiken we social media kanalen als Facebook, Instagram, Google, Twitter en Linkedin. Daarnaast beschikken we over een webapplicatie waar gasten informatie kunnen vinden over het hotel”. lWouter Dekker voegt eraan toe:“Het draait om een gezonde mix tussen bestaande en nieuwe doelgroepen”,. Ons ambitieniveau is hoog: “We streven naar het vijfsterren-segment, maar moeten ook gasten uit andere segmenten kunnen verrassen”.

Sommige hotelkamers hebben  bij de actuele verbouwing een dusdanige inrichting gekregen dat zij het karakter hebben van een appartement, de kamer is bijvoorbeeld extra uitgerust met een keukenblok. “Het heeft de te maken met de wensen van met name de buitenlandse zakelijke gasten of expats die via hun bedrijf voor langere periode een kamer huren.”, aldus Wouter Dekker.  Naast de genoemde renovaties  is ook het boekingssysteem geüpdatet. “Steeds meer zullen gasten hun verblijf via  de smartphone digitaal boeken. Bevestigingen van reserveringen zullen via de smartphone of tablet ontvangen worden, logisch dus dat door het toezenden van digitale toegangscodes, het inchecken in het hotel efficiënter zal verlopen.”

Punt van aandacht van het nieuwe management en  eigenaar de European Hospitality Management Group is ook de buitenzijde van de drie gebouwen. “Zij zullen qua uitstraling meer tot een eenheid worden gebracht”.

Groei toerisme houdt aan

Momenteel gekwalificeerd als Best Western Plus-Hotel. In de meer dan honderd jaar van haar bestaan heeft het hotel steeds ingespeeld op de tijdgeest en de heersende trends.  Het merk ‘Best Western’ stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de organisatie en dienstverlening. “We zijn meer dan 34 jaar lid van Best Western en hebben meerdere Awards toegekend gekregen”, vertelt Laura Winters. Ook nu maakt het management van de European Hospitality Management Groupe (EHM) heldere keuzen gericht op de toekomst Uit recente onderzoeken blijkt dat Hotel Haarhuis doeltreffend inspeelt op huidige marktontwikkelingen.

Ruimte hotelcapaciteit

In de door Lonely Planet gepubliceerde uitgave ’Lonely Planet Best in Travel in 2020’ met daarin een overzicht van beste reisbestemmingen voor 2020, staat Nederland in de top 10. Verder worden de stad Arnhem en de Hoge Veluwe genoemd.  Volgens het CBS groeide het toerisme in Gelderland naar 12,1 miljoen overnachtingen (2018). Duitse toeristen hebben daarin het grootste aandeel met 787.000 overnachtingen.

Over de ontwikkeling van het toerisme in de regio Arnhem-Nijmegen en annex daarmee de stand van zaken rond hotelaccommodaties zijn de afgelopen jaren meerdere onderzoeken verschenen, zoals het Rapport van ZKA-Leisure Consultants (2016)- De Toeristische Recreatieve Monitor. Volgens deze studie is de sector goed voor ruim 1,4 miljard Euro (2016) en circa 28.000 arbeidsplaatsen. In de hotelsector steeg het aantal overnachtingen met 10%. De bezettingsgraad van de hotelsegmenten middenklasse en luxe bedroeg in dat jaar 66%. Het budgetsegment (0-2 sterren) valt terug.                

In 2017 verscheen het onderzoek ‘Mise-en-Place’, een visie op horeca- en verblijfsaccommodaties in Arnhem. Deze studie noemt 9 focusgebieden waaronder het stationsgebied en stelt dat de hotelfunctie hier van toegevoegde waarde is. Verder wordt gesproken van een te verwachten bezettingsgraad van 84% en ruimte voor toename van hotelcapaciteit.

Meer informatie: www.hotelhaarhuis.nl/nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *