Onlangs verscheen er een nieuwe functie in de Facebook app: Facebook City Guides. Geen spectaculaire nieuwe app zoals Google Trips, maar een eenvoudige manier om alle travel-gerelateerde informatie te bundelen. Aangezien er miljoenen Facebookers zijn die hun dagelijkse leven met de wereld delen in de vorm van likes, reviews, checkins en foto’s, beschikt Facebook over een schat aan unieke content. Hoe kun je als ondernemer gebruik maken van deze nieuwe Facebook killer app?
Voor ondernemers is het al langer mogelijk om met Facebook Places de eigen onderneming te “claimen”. Hiermee kunnen bezoekers reviews achterlaten, foto’s plaatsen en inchecken op jouw locatie. De ondernemer kan zelf content plaatsen en relevante Call-to-actions aanbieden. Een mooi extra (gratis) marketingkanaal!
Hoe werkt Facebook City Guides
Op dit moment kun je de Facebook City Guides op verschillende manieren oproepen.
Tap op “City Guides” in je Facebook menu (nog niet beschikbaar voor alle gebruikers)
Op dit moment zie je een selectie van steden waar een City Guide van beschikbaar is EN wie van je vrienden daar reeds is geweest.
Een andere manier om een City Guide op te roepen, is door te zoeken op een plaatsnaam (bijv: Amsterdam). Je zult vervolgens bij “Places” de plaatsnaam terugvinden. In sommige gevallen is deze pagina een City Guide.
Op dit moment zijn er alleen maar een aantal grote steden beschikbaar. In de toekomst zal dit zeer waarschijnlijk verder uitgebreid worden.
Wat houdt Facebook City Guides precies in?
Als je een City Guide opent, zie je direct de actuele temperatuur en lokale tijd. Je kunt de City Guide vervolgens liken, inchecken op deze locatie en opslaan voor later.
Verder zie je in “Plaatsen waar je vrienden zijn geweest” wie van jouw vrienden reeds in deze plaats zijn geweest, wat zij daar gedaan hebben en welke reviews zij achter hebben gelaten.
In het onderdeel “Verkennen” kun je snel schakelen naar een aantal relevante thema’s die vaak van pas komen als je op zoek bent naar “Dingen te doen”. Denk hierbij aan: Restaurants, Nachtleven, Bezienswaardigheden en Winkelen. Indien je op een van deze thema’s tapt, krijg je een overzicht van alle “Places” in de buurt van de plaats van de City Guide.
Tips van locals en dingen die je niet mag missen
Als ik zelf een nieuwe plek ga bezoeken vraag ik altijd om advies en tips aan al mijn vrienden, familie of collega’s. Maar ik wil ook weten waar de locals zich bevinden! Waar kan ik een hapje eten, wat mag ik niet missen en wat zijn nou de bezienswaardigheden die ik MOET zien. Facebook probeert met City Guides deze populaire plaatsen onder de lokale bevolking in 1 handig overzicht te plaatsen.
Met “Populaire attracties” heb je direct alle bezienswaardigheden in je hand. Met 1 tap sla je ze op in een handige lijst voor later.
5 Tips om als ondernemer gebruik te maken van de kracht van Facebook
Voor de bezoeker is de toegevoegde waarde duidelijk, maar hoe kun je als ondernemer gebruik maken van alle functionaliteiten en data van Facebook?
- Speel in op de customer journey van je bezoekers
Of er nu iemand op zoek is naar “iets te doen in de buurt”, of actief aan het shoppen is voor een weekendje weg, in beide gevallen zijn ze ontvankelijk voor relevante informatie. Hoe beter jouw onderneming zichtbaar is op het juiste moment, hoe groter de kans is dat je als ondernemer een bezoekje kunt verwachten! - Fish where the fish are
Je hebt je eigen website, wellicht een citymarketing-website waar je op vermeld wordt of een Twitter-account als marketingkanaal. Facebook is niets meer of minder dan een extra marketingkanaal. In principe gratis, maar met een ontzettend groot potentieel bereik! Facebook heeft op dit moment bijna 2 miljard gebruikers…Uit onderzoek blijkt dat 52% van de gebruikers geïnspireerd raakt door foto’s van vrienden. Jouw aanwezigheid op Facebook is dus een verstandige keus! - Relevante Call-to-Actions als gratis trafficbuilder
Op de Facebook Places pagina kun je erg eenvoudig een knop toevoegen, waarmee je de bezoekers naar je eigen website kunt leiden. Een “Boek nu”-knop, of “Reserveer” zijn een aantal voorbeelden van manieren om Facebook bezoekers naar je eigen website te leiden. De Call-to-action knop van Facebook is dus een gratis trafficbuilder! - Promoot Facebook als reviewkanaal
Zoover en Tripadvisor, zomaar een paar websites waar bezoekers hun review achter kunnen laten. Maar onderschat Facebook niet als review-kanaal. Sociale recommandatie is een belangrijke motivatie om jouw locatie te bezoeken. Hoe beter de bezoeker de reviewer kent, hoe belangrijker hij de mening zal vinden. En draait Facebook niet helemaal om “vrienden”? - Maak gebruik van de data van Facebook
Facebook verzamelt alle data van miljoenen personen en berekent welke locaties in de buurt interessant zijn. Vervolgens wordt dat in de nieuwe City Guide mooi op 1 plek verzameld. Handig voor de toeristen die alles in 1 mooi overzichtje zien. Maar ook erg handig voor jou als ondernemer! Je weet dus exact wat er in de buurt van jouw onderneming gebeurt. Waar eten mensen, wat wordt gewaardeerd en wat niet. Richt een sectie op je eigen website in met “Aanbevolen door locals”, waarin je de locaties die in Facebook te zien verwerkt. Kom in contact met ondernemers in de buurt en ga samenwerkingsverbanden aan. Meer bezoekers in de buurt betekent ook dat jouw locatie meer bezocht kan worden!
Facebook is een marketingkanaal waar rekening mee gehouden moet worden. Aanwezigheid is belangrijk, maar door slim om te gaan met alle data kun je er als ondernemer ook je voordeel mee doen. Maak gebruik van de tools die tot je beschikking staan en profiteer van het werk dat Facebook voor je uit handen neemt. Combineer dat met slim ondernemerschap en zorg voor nog meer (tevreden) bezoekers.
met dank aan:
Pascal Vleugels van City Navigator: “Vanuit Citynavigator zijn we kennishouder op het gebied van online toerisme houden we goed in de gaten wat er speelt in de wereld. Alle leuke initiatieven, apps, nieuwe functionaliteiten en campagnes bekijken we met veel plezier. Maar vervolgens kijken we ook praktisch wat dit allemaal voor toegevoegde waarde kan bieden voor onze partners en de eindgebruikers.”