PleisureWorld NRIT ziet volop uitdagingen in de markt van vakantieparken en organiseert daarom jaarlijks een vakdag. De vakdag 'Het vakantiepark van de toekomst' is het kennis- en netwerkevent voor de branche en wordt jaarlijks door vele honderden ondernemers bezocht. Ondernemers die ook voorop willen lopen en zo de toekomst van hun bedrijf veiligstellen.

PleisureWorld NRIT ziet volop uitdagingen in de markt van vakantieparken en organiseert daarom jaarlijks een vakdag. De vakdag 'Het vakantiepark van de toekomst' is het kennis- en netwerkevent voor de branche en wordt jaarlijks door vele honderden ondernemers bezocht. Ondernemers die ook voorop willen lopen en zo de toekomst van hun bedrijf veiligstellen.

Nederlandse vakantieparken staan de komende jaren voor grote uitdagingen. Consumenten verwachten steeds meer kwaliteit en beleving in de accommodatie en op het park. Bovendien groeit de Nederlandse markt niet meer, wordt de marketing specialistenwerk en er staat ons nog een grote duurzaamheidsopgave te wachten. Daarbovenop hebben we te maken met branchevervaging waardoor nieuwe spelers onze klanten verleiden en internationaal opererende platforms die de prijzen continu onder druk zetten.

Duidelijke keuzes maken

Vakantieparken die duidelijke keuzes maken, op hun niveau topkwaliteit leveren en aansluiten bij de belevingswereld van de consument, zullen overleven. Dat kunnen enerzijds parken zijn die zich richten op een basic beleving waarbij het park vooral een uitvalsbasis is voor activiteiten in de regio maar anderzijds ook parken die zelf een meer volledige beleving bieden en daarmee ook voor de regio aantrekkelijk zijn door bijzondere horeca en dagrecreactieve voorzieningen.

Verdienmodel verbreden

Ook voor vakantieparken met een specifiek thema en daarbij behorende doelgroep zien we een goede toekomst. Daarmee verbreden ze hun verdienmodel want een model dat voornamelijk is gericht op verhuur van standplaatsen en accommodaties zal in toenemende mate onder druk komen te staan. Consumenten zullen namelijk alleen voor unieke locaties, de nieuwste accommodaties en de meest bijzondere belevingen de hoofdprijs willen betalen.

Steeds duidelijker wordt dat bijzondere locaties, accommodaties en voorzieningen een grote aantrekkingskracht hebben op de consument die steeds weer wil worden verrast. Een gast die een persoonlijke en snelle dienstverlening verwacht en opeist. Dat kan door vergaande automatisering van standaard taken waardoor tijd wordt vrijgespeeld. Chatbots, toegang met een QR-code of een geautomatiseerde camperreceptie zijn enkele voorbeelden waarmee ondernemers capaciteit vrijspelen om echt in contact met de gast te treden.

De financiering van de broodnodige innovatie is voor steeds meer bedrijven een probleem. Met een goede businesscase kan crowdfunding een oplossing bieden. Investeringen uit cashflow wordt steeds meer gemeengoed.

Samen buitenlandse markt bewerken

De Nederlandse verblijfsrecreatie moet zich voorbereiden op een stabiele Nederlandse markt. De groei zit vooral in de buitenlandse gast die ons bijzondere aanbod in toenemende mate ontdekt. Dat gaat niet vanzelf en zal de nodige marketinginspanningen vereisen die veel individuele bedrijven niet zullen kunnen opbrengen. Samenwerking is hier het devies waarbij niet alleen regionaal maar ook thematisch kan worden samengewerkt.

Het in kaart brengen van de customer journey van de gasten en daar relevante acties aan verbinden is een eerste stap in het verbinden van de consument met je bedrijf. Marketing waar de laatste tijd, overigens terecht de focus op ligt, is daar maar een klein onderdeel van.

Helaas moeten we ook constateren dat voor een deel van de vakantieparken een toekomst in toerisme en recreatie niet meer reëel is. Voor die parken zullen andere functies moeten worden gezocht. De branche zal het komende jaar ook moeten nadenken over modellen voor VVE’s waar de belangen van de individuele eigenaren parallel lopen met die van een toeristische exploitatie.

Verschillende belevingswerelden

Campings zullen om een substantiële rol in de verblijfsrecreatie te blijven spelen zich duidelijker van het bungalowsegment moeten onderscheiden. Op een campings staat samen zijn met andere gasten veel meer centraal dan op een bungalowpark waar het beleven van de vakantie met het eigen gezin/familie veruit het belangrijkst is. In zowel de marketingcommunicatie als productontwikkeling moet dat aspect een veel prominentere plek krijgen. Campings zullen daarnaast een antwoord moeten vinden op het ontkamperen van de Nederlanders en een oplossingen moeten bieden in het aanbieden van kampeeruitrustingen.

Van elkaar leren op de Vakdag het vakantiepark van de toekomst

Het voor ondernemers in de verblijfsrecreatie de kunst om deze uitdagingen in een kans om te zetten. Daarom organiseert PleisureWorld NRIT op dinsdag 21 mei 2019 op Safari Resort Beekse Bergen haar jaarlijkse Vakdag Het vakantiepark van de toekomst. Dit state-of-the-art vakantiepark weet op een unieke wijze de beleving van het nabijgelegen safaripark naar binnen te halen. Het team van PleisureWorld NRIT heeft een inspirerend programma samengesteld met de nieuwste trends en ontwikkelingen in de branche. De 18 topsprekers geven unieke insights in het vakantiegedrag van de toekomst, presenteren hun innovatieve concepten en geven antwoord op de belangrijkste vraagstukken in de branche. De Vakdag is niet voor niets bij dit Safari Resort. Natuurlijk gaan we ook behind the scenes in een Grand Tour over het resort.

Meer informatie: www.hetvakantieparkvandetoekomst.nl