De vakantieganger anno 2016 stelt steeds hogere eisen aan zijn eten en drinken. Hoewel Nederlandse snacks op vakantie onverminderd populair zijn, wil de toerist ook een steeds uitgebreider assortiment met biologische en gezonde producten, aangevuld met streekproducten. Dat blijkt uit onderzoek onder twee miljoen vakantiegangers. De vakantieganger anno 2016 stelt steeds hogere eisen aan zijn eten en drinken. Hoewel Nederlandse snacks op vakantie onverminderd populair zijn, wil de toerist ook een steeds uitgebreider assortiment met biologische en gezonde producten, aangevuld met streekproducten. Dat blijkt uit onderzoek onder twee miljoen vakantiegangers.hamburger-food-meal-tasty-47725

De cijfers zijn afkomstig van Roompot Vakanties, de grootste aanbieder van vakantieparken in ons land. Het bedrijf signaleert dit jaar ook een stijgende vraag naar barbecuepakketten. “Een paar jaar geleden kocht de gemiddelde vakantieganger spaghetti, een pak melk en wit brood”, aldus Willem van Liempd, horeca- en retailspecialist bij Roompot Vakanties. “De toerist van tegenwoordig kiest voor verse sappen en smoothies, verschillende soorten wijn, biologisch volkorenbrood en een compleet barbecuepakket.” Cappuccino en Radler Een ‘gewoon’ biertje of kopje koffie volstaat inmiddels niet meer. Zo drinkt de vakantieganger 45 procent meer speciaal bier dan vijf jaar geleden en wordt naast de bak zwarte koffie cappuccino en latte macchiato steeds populairder. De twee laatstgenoemde warme dranken worden samen al meer verkocht dan het ouderwetse bakje koffie, waarvan per seizoen 850.000 kopjes worden geschonken. Het populairste drankje uit het assortiment speciaalbier is Radler, gevolgd door Paulaner Weisner en Affligem. “Daarnaast zorgen fruitbier als rosébier en Radler ervoor dat meer vrouwen bier gaan drinken”, vertelt Van Liempd. Nederlandse snacks Naast het uitgebreidere assortiment en de speciaaldranken blijven Nederlandse snacks onverminderd populair. Afgelopen jaar werden er op de Roompot parken 274.000 frikandellen en 176.000 kroketten verkocht. Verder werd er 450.000 liter frisdrank gedronken en evenveel kilo friet gegeten. Opvallend is de opmars van de pizza: de verkoop van het van oorsprong Italiaanse gerecht steeg de afgelopen vijf jaar met 60 procent naar een totaal van 140.000 stuks. roompot eten op vakantieTrend: buiten koken De trend van dit jaar op de vakantieparken in ons land is buiten koken. “We zien een forse stijging van het aantal gasten dat gaat barbecueën, 20 procent meer dan in 2015.” Van Liempd denkt dat de trend is aangewakkerd door bijvoorbeeld het televisieprogramma Grillmasters.“ In alle Roompotparken mag gebarbecued worden. Ook in de horeca op de parken is de grilltrend merkbaar. Het meest bestelde vleesgerecht was tijdens de zomervakantie jarenlang de schnitzel, maar deze is dit jaar van de troon gestoten door de Black Angus beef burger. “Ook zien we een opmars van de vegetarische variant van deze burger”, aldus Van Liempd. Producten uit de regio Toeristen kiezen steeds vaker voor streekproducten uit de regio waar zij verblijven. Zo wordt volgens Van Liempd op Texel steeds meer Texels bier gedronken, kiest men op parken in Noord-Limburg voor de Limburgse vlaai en in Drenthe voor de Drentse Knieperds. “In Zeeland eet men vooral visgerechten als mosselen en gasten in Noord-Brabant eten vaker een worstenbroodje.” Daarnaast kiest de vakantieganger die in een bosrijk gebied verblijft vaker voor traditioneel eten als een schnitzel of een gehaktbal. Dit in tegenstelling tot de toerist die aan de kust zit en die juist bereid is om meer dingen te proberen. Bron: onderzoek Roompot Vakanties