Hengelo krijgt er vanaf 15 april een nieuwe recreatieve attractie bij; spoorfietsen op een oude lokaalspoorlijn uit 1884. Strukton herstelt als MVO project de spoorlijn. De attractie zelf is een vrij kleinschalig initiatief; het biedt wel volop kansen voor bedrijven in de omgeving om bij aan te haken. Hengelo krijgt er vanaf 15 april een nieuwe recreatieve attractie bij; spoorfietsen op een oude lokaalspoorlijn uit 1884. Strukton herstelt als MVO project de spoorlijn. De attractie zelf is een vrij kleinschalig initiatief; het biedt wel volop kansen voor bedrijven in de omgeving om bij aan te haken. spoorfietsen_hengelo_cleanArrangementen

De lengte van de lijn is 2,1 kilometer; en er zijn plannen om de lijn in de toekomst nog wat te verlengen. Doordat de lijn één spoor breed is, moeten de spoorfietsen achter elkaar aan rijden en stoppen in Twekkelo. Vanaf 10.00 uur starten de routes vanuit Hengelo; vanaf 13.00 uur wordt de routerichting omgedraaid. Aan het eind van de lijn hebben mensen de tijd om Twekkelo te leren kennen. Hiervoor is o.a. een wandelroute uitgezet. Ook zijn er allerlei arrangementen mogelijk, bijvoorbeeld met een naastgelegen pluktuin en theetuin. In de loop van het jaar gaat zich dat waarschijnlijk verder ontwikkelen. Mensen kunnen zich met deze spoorfietsarrangementen een dagdeel vermaken. Kleinschalig toerisme De capaciteit is vooralsnog bescheiden. De maximale capaciteit is afhankelijk van het aantal spoorfietsen en het aantal ritten dat wordt gemaakt. Er komen verschillende typen spoorfietsen, in totaal een stuk of 10. Het reguliere type (zie foto) heeft plaats voor 2 fietsers, 3 mensen op het bankje + 1 persoon in een rolstoel of een kind in een buggy. Het is in ieder geval duidelijk dat het gaat om een vorm van kleinschalig toerisme, maar wel een die veel kansen biedt voor allerlei partijen die willen aanhaken. Bijvoorbeeld op het gebied van zakelijke arrangementen. De combinatie van industrieel erfgoed en fietsen in de natuur past natuurlijk ook goed bij Twente. Ondersteund door Strukton De oude Akzo-spoorlijn moet nog in ere worden hersteld. Strukton Rail gaat daar van dinsdag 5 tot en met vrijdag 8 april mee aan de slag. Het ‘doneert’ de aanleg van het spoor aan Railpleasure, de exploitant van de toekomstige spoorfietslijn in Twente. De afgelopen maanden heeft Strukton allerlei materialen verzameld. Spoorstaven en dwarsliggers die niet meer op het hoofdspoor kunnen worden gebruikt, krijgen een tweede leven op de nieuwe spoorfietslijn in Twente. Een mooie bestemming en een uniek voorbeeld van hergebruik. Spoorfietsen is niet een compleet nieuwe attractievorm. Zo zijn er bijvoorbeeld ook mogelijkheden in Groesbeek en het Belgisch De Kempen. (Friesland nog in ontwikkeling) Routegebonden recreatievormen bieden goede kansen om bij aan te haken. Meer informatie: www.lucaweb.co/spoorfietsen/