Met de overname van 'Hotel Jan van Scorel' in Schoorl en het 'Mercure Hotel Utrecht' in Nieuwegein is Fletcher de grootste hotelketen van Nederland geworden. Nummers twee en drie zijn respectievelijk Van der Valk (65) en Hampshire (64). Fletcher heeft de ambitie om door te groeien tot 100 hotels in Nederland en onderzoekt de mogelijkheden voor Europese expansie. Met de overname van 'Hotel Jan van Scorel' in Schoorl en het 'Mercure Hotel Utrecht' in Nieuwegein is Fletcher de grootste hotelketen van Nederland geworden. Nummers twee en drie zijn respectievelijk Van der Valk (65) en Hampshire (64). Fletcher heeft de ambitie om door te groeien tot 100 hotels in Nederland en onderzoekt de mogelijkheden voor Europese expansie.fletcher hotelsVooral leisuregasten

De voornaamste hotelgasten zijn de zogenaamde ‘leisuregasten’ die naar de kust gaan, stedentrips maken of een paar dagen gaan fietsen en wandelen. Het aandeel zakelijke gasten is de afgelopen 3 jaar gegroeid van 12% naar 30% gezien de concurrerende prijsstelling van de hotels. CEO Rob Hermans laat weten dat de verhouding 'leisure' en 'zakelijk' sterk wisselt per hotel. Zo zijn de kusthotels hoofdzakelijk gericht op de toeristen. Deze groep kiest het hotel voornamelijk voor de korte vakantie (2 - 7 dagen) en kent een piek in de weekenden. Kort verblijf Het blijft voor Nederlandse (kust)hotels lastig om een alternatief te bieden voor de langere vakanties. Hermans: "Het is voor Nederlanders een nationale hobby om er regelmatig op uit te trekken. Wij profiteren vooral van de kortere vakanties. Voor de lange vakanties kiest de Nederlandse toerist toch vaak voor het buitenland. Het feit dat de babyboom-generatie nu met pensioen gaat speelt ons bedrijf in de kaart." Een concept van all-inclusive resorts ziet Hermans niet als een optie voor zijn Nederlandse hotels: "We bieden wel all-in arrangementen, maar richten daar niet een compleet hotel op in. Er is een kleine, maar groeiende groep die het prettig vindt om van tevoren te weten hoeveel ze kwijt zijn aan hun vakantie. Maar de overgrote meerderheid kiest juist voor de vrijheid om ook regelmatig buiten de deur te eten. Dat is het grote verschil met de all-inclusives in de goedkope vakantielanden waar mensen de hele dag op het resort blijven. Als je op het parkeerterrein kijkt van onze 'leisure' georiënteerde hotels, dan zie je bij de helft van de auto's een fietsendrager achterop. Daaraan kun je aflezen dat onze gasten er graag op uit trekken." [caption id="attachment_37198" align="alignright" width="270"]Man and woman ride bicycles down the street on a pleasant day. Vertical shot. Man and woman ride bicycles down the street on a pleasant day. Vertical shot.[/caption] Groeispurt tijdens de crisis In 2010 trad RABOBANK toe als 10% aandeelhouder waarna de hotelketen hard is gegroeid van 28 naar 67 hotels middels overnames en enkele nieuwbouwprojecten waarvan het blauwe Fletcher Hotel Amsterdam Zuidoost de bekendste is. Het onroerend goed van de keten betreft een mix van eigendom en lease. Met een omzet van 120 miljoen euro behaalt het hotelbedrijf een brutowinst (EBITDA) van 16,5 miljoen euro. De solvabiliteit bedraagt 32% met een eigen vermogen van 40 miljoen euro. Meer informatie: www.fletcher.nl