Hoe kun je geluk inzetten om mensen te verbinden? Als je weet wat je klant bezig houdt en wat hem beweegt, kun je hem ook beter bereiken. Maar hoe creëer je passie en bevlogenheid bij jezelf, je organisatie en je klant? Hoe kun je geluk inzetten om mensen te verbinden? Als je weet wat je klant bezig houdt en wat hem beweegt, kun je hem ook beter bereiken. Maar hoe creëer je passie en bevlogenheid bij jezelf, je organisatie en je klant?happy

Op de eerste vakdag van de vakantiebeurs werd de masterclass ‘Connecting people through happiness’ georganiseerd door Reiswerk en NHTV. Tijdens deze masterclass lag de focus op het inzetten van geluk als drijfveer voor je organisatie. Topspreker Guy van Liemt inspireerde de deelnemers om te gaan sturen op geluk. Verbinden door geluk Om te weten hoe we kunnen sturen op geluk, is het belangrijk te weten wat geluk eigenlijk betekent. Geluk in het leven kan worden gedefinieerd op drie manieren: plezier in je leven, loskomen van tijd en ruimte door passie of betrokkenheid en levensvoldoening (purpose). Met dit laatste begrip, purpose, moeten we aan de slag volgens Guy. "Mensen willen onderdeel uitmaken van iets dat groter is dan zichzelf", stelt hij. Een goede balans tussen werk en thuis is daarbij van groot belang. Volgens Guy is geluk in je leven de verbinding tussen werk en thuis. De weg van geluk is niet rechtstreeks te bewandelen maar gaat altijd via 'purpose'. De kunst is om erachter te komen waarvoor mensen hun bed uit komen, wat geeft mensen voldoening? Geluk in je organisatie In organisaties is geluk vaak nog een blinde vlek. Toch is het belangrijk om na te gaan wat je persoonlijke waarden zijn en wat de waarden van je organisatie zijn. Voorheen waren er duidelijke en grote verschillen tussen privé en werk, tegenwoordig worden deze verschillen steeds kleiner. Pas wanneer je erachter bent wat je persoonlijke purpose is, kun je bedenken waar je als ondernemer naar toe wilt. Volgens Simon Sinek is het ‘waarom’ in organisaties belangrijker dan het ‘wat’.  Zijn theorie is: ”People don’t buy what you do but why you do it”. Binnen je organisatie moet je eerst nagaan waarom je iets doet, wat het achterliggende doel (purpose) van je organisatie is.  Daarna komt het ‘hoe’ aan bod; hoe draag je het doel uit, wat is je unique selling point? Als laatste komt het ‘wat’ naar voren; wat voor product of dienst bied je aan? Groepsbelang Naast persoonlijk en individueel geluk wordt het groepsbelang steeds groter. Guy stelt:” Delen is misschien wel de weg naar geluk”. En zoals Erasmus het ooit zei: “Niemand wordt voor zichzelf geboren”. Meer informatie: EHERO Reiswerk NHTV