De meeste artikelen vandaag over de Tilburgse Kermis gaan over het recordbrekende bezoekersaantal van 1,5 miljoen bezoekers. Daar gaat dit artikel niet over. Ik ben in de gegevens gedoken om uit te zoeken wat de kosten en opbrengsten van de kermis zijn. Is het mogelijk om goed geld te verdienen op kermis? De meeste artikelen vandaag over de Tilburgse Kermis gaan over het recordbrekende bezoekersaantal van 1,5 miljoen bezoekers. Daar gaat dit artikel niet over. Ik ben in de gegevens gedoken om uit te zoeken wat de kosten en opbrengsten van de kermis zijn. Is het mogelijk om goed geld te verdienen op kermis? Grootste binnenstad kermis van Europa

Met 230 attracties heeft Tilburg de grootste binnenstad kermis van Europa. Het is dus niet verwonderlijk dat er jaarlijks grote getalen kermisliefhebbers naar Brabant afreizen om daar 10 dagen zich volledig te laten opnemen in het kermisgebruis. Ik woon sinds een jaar in Tilburg, dus dan ontkom je niet aan de kermis. [caption id="attachment_14402" align="alignleft" width="300"] Kermisgevoel![/caption] Travestieten gratis! Mijn missie dit jaar op de kermis was het observeren van de verkooptechnieken die de attracties toepassen. Er worden vele verschillende evenementen georganiseerd, waar ‘Roze Maandag’ de bekendste van is en dit jaar nieuw ‘Single Friday’ aan werd toegevoegd. Een uitgelezen kans voor de kermisexploitanten en horeca om daar op in te spelen. “Travestieten mogen gratis” en “Twee ballen en een stok voor €5,-“ hingen nadrukkelijk in het zicht. Toch viel het mij tegen hoeveel attracties er echt op de thema’s inspeelden. Van de 230 attracties, waren er misschien 100 die een goede actie hadden bedacht of hun attractie roze of wit (Single Friday thema) hadden versierd. De horeca daarin tegen liep volledig uitgedost en hadden overal speciale menu’s. Hoe chagrijnig kun jij kijken? Je zou verwachten dat het succes van een attractie aan het enthousiasme van de meeste exploitanten niet ligt. Luidruchtige kreten door de microfoon en opzwepende muziek horen bij de kermis. Toch zag ik vaak achter de kassa de meest chagrijnige gezichten en werd er geen up- of cross selling toegepast. Hierdoor ontstond bij mij de vraag hoeveel een kermisattractie per dag zou moeten omzetten om uit de pachtkosten te zijn. Hebben ze de luxe om zo chagrijnig te kijken of zouden ze eigenlijk meer hun best moeten doen? [caption id="attachment_14403" align="alignright" width="300"] 1,5 miljoen bezoekers dit jaar tijdens de Tilburgse Kermis[/caption] De hoogste bieder De gemiddelde besteding van een kermisbezoek in Nederland (2011) is  €13,02; waarvan €6,56 besteed wordt aan entreegeld en €4,64 aan horeca. Het resterende bedrag gaat naar de winkel (€0,53) en overig (€1,29). De staanplaats van een attractie wordt in Tilburg verdeeld doormiddel van pachting. Elk jaar bieden rond de 800 kermisexploitanten (horeca en attractie) mee. Het hoogste bod dit jaar was €104.000,- voor een plaats op de Heuvel. De pachting heeft dit jaar €2.054.162,- opgebracht. Als je dat bedrag deelt door de 230 attracties die er staan, dan kom je gemiddeld uit op pachtkosten van €8.931,- voor de kermis (€893,- per dag). Een rekensom leert ons… De meeste bezoekers komen op Roze Maandag, maar voor de rekensom ben ik uitgegaan van een gemiddelde van 150.000 bezoekers per dag (1,5 miljoen bezoekers gedeeld door 10 dagen kermis). De gemiddelde attractie entreeprijs is €3,50. Om uit de pachtkosten te komen, zouden er dan 255 bezoekers per dag in een attractie moeten. Echter kunnen de attracties per dag 652 potentiele bezoekers per attractie verwachten. Per week zou dat €22.820,- opleveren. Uiteraard moeten daar nog de pacht-, prijs-, reis- en personeelskosten vanaf. [caption id="attachment_14404" align="alignleft" width="300"] Inspelen op themadagen - Roze Maandag[/caption] Tot volgend jaar! De kassamedewerkers hebben dus een redelijke luxe om zo chagrijnig te kijken. Toch weet ik zeker dat de exploitanten hun omzet positief kunnen beinvloeden volgend jaar door beter in te spelen op de themadagen, met goede acties te komen en de kassamedewerkers een cursus cross- en up selling (en vrolijk kijken) te geven. Ruby Kramer - PanterKist ___________________________________________________________________________ PanterKist is geen Kat in de Zak – wat het dan wel is? Ga naar www.PanterKist.nl Volg Ruby Kramer op Twitter en connect op LinkedIn Volg PanterKist op Twitter en volg op Facebook ___________________________________________________________________________ Bronnen: www.tilburg.com / diverse trendrapporten 2008 - 2012 via www.google.nl