De coronacrisis heeft in 2020 voor een flinke boost van de fietsverkopen in Nederland gezorgd. Zo steeg de verkoop van elektrische fietsen met ruim 30 procent, naar 547.000 stuks. Dat blijkt uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau GfK in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG.

Bovag: "De omzet uit fietsverkopen groeide met meer dan 30 procent naar een absoluut record van 1,65 miljard euro; een verdubbeling ten opzichte van 2010. In totaal werden er afgelopen jaar bijna 1,1 miljoen fietsen verkocht."

Vooral groei in het e-bike segment

Fietsen is erg populair en vooral de elektrische fiets wordt massaal omarmd. Nooit eerder werden er in Nederland zoveel e-bikes aangeschaft als in 2020. De helft van alle nieuwe fietsen vorig jaar had elektrische ondersteuning, terwijl dat een jaar eerder nog geen 42 procent was en in 2011 slechts 15 procent.

Tegenwoordig is in iedere categorie fietsen een groot aantal elektrische modellen beschikbaar. De laatste drie jaar vormt de elektrische fiets daardoor het grootste deel van de verkopen in Nederland. Het aandeel van de traditionele stadsfiets is inmiddels sinds 2011 gehalveerd tot 26 procent. Mensen zijn bereid om flink te investeren in kwaliteit. De gemiddelde prijs van een e-bike lag afgelopen jaar op 2.259 euro. Door de populariteit van de e-bike groeide de gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe fiets in 2020 naar 1.499 euro, 20 procent meer dan een jaar daarvoor. Inmiddels wordt 75 procent van de totale omzet uit fietsverkopen uit elektrische fietsen gehaald.

Effecten corona

De coronacrisis heeft de fietsbranche in 2020 geen windeieren gelegd. Veel reizigers mijden het OV, vakanties werden meestal dichtbij huis gevierd, terwijl ook sporten in groepsverband veelal aan banden was gelegd. Voor veel mensen was en is fietsen een uitkomst om zich over kortere afstanden te verplaatsen en in beweging te blijven. In maart en april had de gehele fietsbranche veel last van de lockdowns in Nederland en Europa. Hierdoor liepen de leveringen en verkopen terug. Door de versoepelingen in Nederland en Europa namen vanaf mei de verkopen flink toe, waardoor het jaar 2020 voor de fietsbranche alsnog zeer positief eindigde.

Voorspelling 2021

Sinds 3 maart zijn de winkels ook weer open voor bezoek op afspraak. Volgens RAI Vereniging en BOVAG is dit een belangrijke ontwikkeling. Niet alleen omdat het fietsseizoen weer voor de deur staat, maar bovenal omdat de keuze en aankoop van een fiets maatwerk is waarbij het contact in de winkel van groot belang is. Desondanks durven RAI Vereniging en BOVAG voor dit jaar nog geen voorspelling te doen als gevolg van de coronacrisis. Daar komt bij dat de toeleveringsketen te maken heeft met een enorme stijging van de wereldwijde vraag naar fietsen en fietsonderdelen en wordt getroffen door een tekort aan containers. Bepaalde fietsen en onderdelen die niet uit voorraad geleverd kunnen worden, kunnen hierdoor een langere levertijd hebben dan normaal.

Internet

De vakhandel blijkt cruciaal bij de aanschaf van een nieuwe fiets, aangezien in 2020 slechts 10 procent van de totale omzet via internetverkoop werd gerealiseerd. Drie jaar eerder was dat nog ruim 23 procent. Voor de online verkoop van e-bikes gold destijds een aandeel van meer dan 27 procent, terwijl dat vorig jaar nog maar 8 procent was. Dit komt onder meer doordat traditionele internetaanbieders steeds vaker inzetten op een combinatie van internet en een netwerk van fysieke winkels.      

Bron en meer informatie: www.raivereniging.nl en Bovag

Redactie: "Dit gegeven, samen met de trend naar meer binnenlandse vakanties, biedt kansen voor groei van het fietstoerisme in Nederland. Ook de overheden in Nederland willen investeren in meer en betere fietsvoorzieningen."  Zie ook: Rijk en regio willen fiets-infrastructuur verder verbeteren