Glampspiration 2020 liet zien welke creativiteit de coronacrisis heeft losgemaakt. Veel festivals zijn dit jaar geanuleerd. Het gevolg is dat diverse partijen uit de festivalsector hun blik dit jaar richtten op de verblijfsrecreatie.

Glamping is inmiddels al geen nieuw fenomeen meer in de verblijfsrecreatie. De groep vakantiegangers die op zoek is naar meer comfort en luxe in de natuur is groeiend. De openluchtbeurs Glampspiration vond plaats op de pop up Glamp Outdoor Camp in Hoenderloo, waar we spraken met de beheerder Danny Paerl. Danny is altijd op zoek naar vernieuwing in de recreatiesector en was dan ook graag bereid om samen te werken met een toeleverancier van festivals (Camp Solutions) om naast zijn bungalowpark een Pop-up glamping te realiseren. In principe was het idee  om dat voor één jaar te doen. Vanwege het doorslaade succes liggen er nu zelfs plannnen op tafel om in 2021 op minstens drie locaties een vergelijkbaar concept te realiseren. Paerl is bijzonder enthousiast over de samenwerking: "Het bleek een uitstekende match. De verblijfsrecreatie in Nederland weet prima hoe je een vakantiepark op een goede en efficiente manier kunt beheren. Wat we vanuit de festivalsector vooral meekregen is de toevoeging van een belevingswereld. Zij weten hoe je een experience op moet zetten. en daar kunnen we in de verblijfsrecreatie echt nog wat van leren. Een les die ik ook geleerd heb is dat je heel veel onderdelen van een pop-up camping tijdelijk kunt inhuren. Zo huren we de tenten, de sanitairunits en zelfs de infrastructuur voor water, electra, aggregaten en een rioolvoorziening. Onder een grote overkapping kwam iedere avond een andere foodtruck langs om de gasten van en bijzondere maaltijd te voorzien. Elke dag wat anders."

Welke doelgroep komt op een avontuurlijke glamping af? Paerl: "Dat zijn niet zozeer de traditionele gasten die normal op de Nederlandse campings en bungalowparken af komen. Deze doelgroep is veel avontuurlijker ingesteld. Er zaten veel jonge gezinnen bij die in neen normaal jaar naar het buitenland zouden gaan - voor een avontuurlijke reis. Zij gingen dit jaar op avontuur in eigen land. Dat we voor hen de juiste setting hebben gecreeerd bleek wel uit het gemiddele  waarderingscijfer; een 9.1. Dat is een stuk hoger dan op het naastgelegen bungalowpark."

Glamping is altijd in ontwikkeling

De organisatoren van Glampspiration, Wouter Leuven (CampSolutions) en Patrick Damen (Room45) geven hun visie op de ontwikkelingen van glamping in Nederland: "Gasten, en dus ook campings, zijn op zoek aar nieuwe belevenissen. diverse glampingstructuren zijn inmiddels wel bekend bij een breed publiek. Wij zien het als onze taak om steeds weer nieuwe accommodaties en belevenissen te ontwikkelen om te zorgen voor nieuwe ervaringen."

Wouter Leuven werkt bij zijn bedrijf CampSolutions samen met diverse freelance ontwerpers. Dat heeft diverse voordelen. Leuven: "Zo voorkom je o.a. dat de glampingaccommodaties op elkaar gaan lijken. Wij gaan in zee met mensen die een creatieve droom hebben. Zij kunnen zich bij ons volledig richten op de realisatie van het ontwerp. Wij nemen ze de productie en marketing uit handen. Het resultaat zie je o.a. hier op Glampspiration, waar we elk jaar weer unieke nieuwe modellen van accommodaties kunnen presenteren."

Tips voor het opzetten van een succesvolle glamping

  1. Start met het neerzetten van een belevingsconcept
  2. Bepaal de locatiekeuze van accommodaties niet basis efficiency maar (natuur)beleving.
  3. Kies voor een uniek concept - en daar mag een hoger prijskaartje aan hangen
  4. Accommodaties met eigen sanitaire voorzieningen zijn het meest in trek (ontzorgen)
  5. Durf samen te werken - ook met partners buiten de traditionele recreatiesector
  6. Besteed onderdelen uit. (zeker bij een pop-up initiatief)
  7. Je kunt je glampingconcept ook onderscheiden met activiteiten (food, workshops, optredens e,d,)

Meer informatie: www.glampspiration.com