Voor de meeste Nederlanders (73%) speelt zingeving een rol in hun leven. Verbondenheid met anderen, betekenisvol handelen en leven volgens waarden en idealen zijn voor de meeste Nederlanders belangrijke zingevers. Zo blijkt uit onderzoek van IPSOS in opdracht van Trouw. Deze zingeving is ook van belang voor de invulling van de beschikbare vrije tijd.
Het begrip ‘zingeving’ wordt door de respondenten in het onderzoek van IPSOS wel op een verschillende manier ingevuld. Er zijn echter wel meerdere overeenkomsten in de definitie die mensen daarin hanteren:
- Verbondenheid: Over de hele breedte geeft men aan dat verbondenheid met anderen een belangrijke factor is. Dit kan zijn in de vorm van familie, vrienden, of de bredere gemeenschap. Mensen vinden betekenis in het zorgen voor anderen, het delen van ervaringen en het bijdragen aan een groter geheel.
- Betekenisvol handelen: Nederlanders vinden zingeving in activiteiten die ze als betekenisvol ervaren. Dit kan variëren van werk en hobby’s tot vrijwilligerswerk en het opvoeden van kinderen. Het gaat om het gevoel dat je iets doet wat ertoe doet, wat een positieve impact heeft op jezelf of op anderen.
- Waarden en idealen: Zingeving is vaak gekoppeld aan persoonlijke waarden en idealen. Mensen vinden betekenis in het leven door te handelen naar hun overtuigingen, of dat nu religieus, moreel, of maatschappelijk georiënteerd is. Het gaat om het nastreven van iets wat je belangrijk vindt, wat je een gevoel van richting en doel geeft.
Zes zingevingstypes
In zijn boek Waarom ben ik hier? Een kleine wereldgeschiedenis van zingeving onderscheidt Rens Bod verschillende zingevingsvormen die in een tweede stadium samen met Trouw-redacteur Henk Steenhuis gelinkt zijn aan zingevingstypes. Ipsos I&O vertaalde dit naar een vragenlijst voor dit onderzoek. In dit onderzoek zijn zes van deze types opgenomen. Namelijk:
- de artistieke zinzoeker (mensen die zingeving vinden in het ervaren en creëren van schoonheid)
- de rationele zinzoeker (mensen die zingeving ervaren door na te denken)
- de praktische zinzoeker (mensen die zingeving ervaren door dingen te doen)
- de morele zinzoeker (mensen die zingeving ervaren door het moreel juiste na te streven)
- de spirituele zinzoeker (mensen die zingeving ervaren door te zoeken naar ‘het hogere’)
- de emotionele zinzoeker (mensen die zingeving ervaren via relaties met anderen).
Bron en meer informatie: www.ipsos-publiek.nl/actueel/zeven-op-tien-nederlanders-zoeken-naar-zin
Zingeving en vrije tijd
Zingeving heeft voor vrijwel ieder individu een eigen betekenis. Deze zinvolle invulling van de vrije tijd wordt door een hele grote groep mensen hoog gewaardeerd. Van oudsher is religie een belangrijke vorm van zingeving. In het onderzoek van IPSOS is dat segment qua omvang inmiddels ingehaald door andere invulling van zingeving. Inspelen op zingeving sluit goed aan bij de theorie van de Experience Economy van Pine en Gillmore, waarin levensveranderende belevingen (transformations) als hoogste worden gewaardeerd. Wie zijn gasten kan laten groeien – mede door zingeving – creëert volgens deze theorie de meest waardevolle ervaringen
In de recreatiesector zien we dat het opdoen van kennis en ervaringen al regelmatig wordt opgenomen in het aanbod van recreatiebedrijven. Gasten komen verrijkt terug van hun reis naar landen met bijzondere culturen en natuurervaringen; maar ook na een leerzame trip aan een science center, kasteel of dierentuin. Ook het ‘bieden van mooie ervaringen voor anderen’ is een eigenschap die de recreatiesector raakt; Quality time met de familie is voor heel veel mensen een reden om er op uit te trekken. Creativiteit zit veelal in de hobbysfeer en word vaak thuis beoefend.
redactie Pretwerk.nl