Tijdens praktijkdag over Family Entertainment Centers (FEC) bleek dat er nog volop kansen liggen voor deze deelsector. De consument heeft geld over voor bijzondere belevenissen. Ook de samenwerking met winkelgebieden, zoals bij de gastlocatie Playdome in Roosendaal, zorgt voor nieuwe ontwikkelmogelijkheden. Toch zijn er ook de nodige bedreigingen die op de sector afkomen.
“De meeste bedrijfstakken gaan er volgend jaar op achteruit en onze industrie loopt daarbij de meeste averij op.” Rake woorden van Stef Driessen, Sector Banker Leisure bij ABN AMRO Bank in zijn presentatie tijdens het het Openhuis Playdôme Roosendaal – FEC & Retailtainment. De Duitse en Chinese economie zullen naar verwachting onder druk komen te staan, wat van invloed is op het inkomend toerisme en daardoor minder vakantiereserveringen in onze bungalowparken. Klappen zullen vooral vallen in zelfstandige horecabedrijven en de vele bezorgdiensten. De coronapandemie heeft gezorgd voor te veel aanbieders op de markt. En het terugbetalen van de steunmaatregelen valt velen zwaar. Maar ook het tekort aan personeel baart zorgen, en dingen als stijgende jeugdlonen en de suikertaks zorgen voor prijsstijgingen.
Binnen deze geschaatste maatschappelijk economische ontwikkelingen doet de sector leisure het eigenlijk niet eens zo slecht: “De sector van een leuk dagje uit kan de komende jaren rekenen op een groei van zo’n 3%. Dit is dan wel zo’n beetje de enige sector waar nog ruimte is voor groei. Wie financiering nodig heeft, kan daarom nog steeds bij ABN AMRO Bank terecht”, aldus Stef Driessen. “Maar dan wel met een investering van minimaal € 250.000.— en een goed inzicht in hoe gezond en vitaal je onderneming is. Daar zit voor veel bedrijven het pijnpunt, omdat zij niet in staat zijn met een druk op de knop hun actuele financiële situatie te presenteren.” Verder liet Driessen doorschemeren dat ketens of bedrijven met unieke ‘content-storytelling’ een streepje voor hebben bij de bank.
Opkomst van ketens in Family Entertainment Centers & Multi Activity Centers
Franchise is al in verschillende kanten van toerisme en recreatie een bekend businessmodel. We kennen allemaal de formules van indoorspeeltuinen als Ballorig en MonkeyTown gevolgd door ketens in de trampolineparken zoals Jumpsquare, Jump XL en Bounce Valley. Een nieuw te verwachten ontwikkeling is dat er binnen enkele jaren ook tientallen soorten ketens en franchiseformules zullen ontstaan van Family Entertainment Centers of Multi Activity Centers. Belangrijke toeleveranciers die hierop inspelen door indoor funcenters aantrekkelijk te maken met innovatieve producten zijn bijvoorbeeld SIDIJK en Freedom Gaming.
Meer gaming dan sport: nieuwe spelvorm belevingen
Thomas Tap van Sport E-Karting liet tijdens het Openhuis in Playdome zien waarom zij succesvol zijn op de Europese markt van e-kart centra. Het doel om binnen drie jaar minimaal vijftig e-kart centra te exploiteren geeft schaalvoordelen bij inkoop en marketing van een sterke branding.
Fonkelnieuw op de markt is het zogenaamde Battle Kart, vol interactieve spelelementen, dat onlangs haar poorten opende in Beusichem en ook als keten Europa wil veroveren met deze nieuwe vorm van karting die meer op een game lijkt dan een sport.
Het zogenaamde Max Verstappen-effect zorgt voor doorontwikkeling van SIM Racing en deze professionalisering vindt ook zijn weg naar Family Entertainment Centers & Multi Activity Centers. In plaats van consoles voor de consumentenmarkt is er nu een totaalbeleving in opkomst die de komende jaren zal groeien naar een competitief indoor race concept.
Ook Multi Activity Centrum Playdome Roosendaal ontwikkelt door
Nicky en Sydney Broos van Playdome Roosendaal presenteerden tijdens het Openhuis een aantal nieuwe attracties. Vanaf 23 december kan je hier de unieke activiteit shuffleboarden ervaren, een spel dat lijkt op curling, jeu de boules en bowling ineen. Je speelt het bovendien op het shuffledek, met uitzicht over het hele Playdôme.
Op woensdag 10 januari worden vervolgens de 12 nieuwe EscapeBoxen onthuld, waarbij gespeeld wordt in een heuse gletsjer. Dit vervangt het funcurlen. De EscapeBoxen zijn vergelijkbaar met een soort mini escaperoom. Als groep probeer je binnen de gegeven tijd zo veel mogelijk escapeboxen op te lossen. Je wordt dus niet opgesloten in een escaperoom, maar je neemt het met je team op tegen de box. In de loop van 2024 komt er ook een XXL-versie en wordt er ook een kinderversie van de EscapeBox toegevoegd.
Tot slot volgt eind januari nog het nieuwe Hakbijl Gaming. Targets worden geprojecteerd op hakbijlschijven en de gast kiest via een tablet uit 12 verschillende spellen. Je kan alles solo spelen of in teamverband.
Geen kaartjes verkopen, maar complete arrangementen en belevingen
Met de professionalisering van FEC’s en MAC’s zien we ook dat de totale business steeds verder wordt geautomatiseerd. Er zijn nog geen totaaloplossingen voor deze opkomende markt, maar wij zien dat spelers als Gantner, BMI Leisure, Recras, EveryLeisure en Leisure King zich klaarstomen om deze markt te veroveren. De een vanuit de hoek van ticketing, de ander uit de hoek van de evenementen en buitensport. De foodsector dient als inspirator, met oplossingen als de bestelzuil van McDonald’s die binnenkort ook te vinden zal zijn in deze leisurecentra. Ook start-ups waren aanwezig tijdens het Openhuis, zoals het opkomende sociale platform van Amigos dat spontaan nieuwe klanten kan opleveren.
Zo waren er veel meer bijzondere producten en diensten aanwezig, waarmee de recreatieondernemer de totaalbeleving kan opschroeven. Of het nou een speciaal ijsje is, een AI card game of al die kleine details die het verblijf aangenaam maken of het plezier verhogen. Heeft u al wel eens van geurmanagement gehoord? Een fenomeen de zorgt dat de omzet structureel verhoogt doordat bezoekers geprikkeld worden op plaatsen waar dat de beleving versterkt.
Save the Date: Openhuis Posta 7 op woensdag 12 juni 2024
Wegens succes en de te verwachten ontwikkelingen organiseren wij ook in 2024 een nieuw Openhuis! Bent u er ook volgend jaar bij het Openhuis Posta 7 – FEC & Retailtainment op woensdag 12 juni 2024? Zet in uw agenda en koop nu alvast uw ticket met € 50.—korting!
Bron en meer informatie (o.a. noviteiten in de sector): www.pleisureworld.nl