“Horecaondernemers die innovatief reageren op trends, hebben meer kans op omzet en rendement.”; dat was een belangrijke boodschap van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op de openingsdag van de Horecava. Vervolgens werden zes trends gepresenteerd die in 2014 van grote invloed zijn op de horecabranche.
Horecatrends
De steeds hogere eisen van de consument, de economische vooruitzichten, en de toenemende complexiteit in de branche vragen om meer innovatiekracht van ondernemers. Nieuwe ideeën en vernieuwende concepten zijn nodig om gastvrijheid een nieuwe impuls te geven. De zes belangrijkste trends:
- Persoonlijke benadering van gasten met betekenisvolle en kwalitatieve producten en diensten;
- Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen;
- Gezondheid: deze wereldwijde trend wint nog steeds terrein: gasten kiezen steeds meer voor een gezonde levensstijl;
- Grenzen vervagen: toerisme, recreatie, horeca, retail zullen steeds meer vervlechten;
- Hyperactieve levensstijl: de moderne consument wil “alles, altijd en overal”;
- Peer-to-peer: gasten ruilen, handelen en regelen met elkaar, ook buiten de traditionele horeca om (bijvoorbeeld huiskamerrestaurants en logies via particulieren).
Verwachting voor 2014
Voor de totale branche verwacht KHN in 2014 dat de horecabestedingen gemiddeld gelijk blijven. Dit als gevolg van een lichte economische groei (DNB voorspelt 0,5%, stijging Bruto Modaal Inkomen, koopkrachtstijging van 1% en herstel van het consumentenvertrouwen).
Lastenverzwaring en de kosten van arbeidsinzet onder nieuwe arbeidsregels, maken de uitkomst van een redelijk bedrijfsresultaat over 2014 nog onzeker.