We make the magic (SATE conferentie, dag 1)

Dat was een van de gevleugelde uitspraken van Disney legend Marty Sklar tijdens de internationale conferentie voor ontwerpers van gethematiseerde attracties. Een van de items die uitgebreid werd besproken is de inzet van ‘bekende karakters’ binnen de attracties. Een korte samenvatting van enkele highlights van dag 1 van deze conferentie.

ook een rondleiding door de Heineken Experience stond op het programma

Sklar gaf zijn gehoor nog een aantal wijze tips mee. Van Walt Disney leerde hij over de vier C’s die bepalend waren voor het succes van de Disney company:

Curiosity
Confidence; een van de belangrijkste eigenschappen. “Beleive in your project all the way.” Ook als je weerstand en tegenspraak ontmoet, moet je blijven geloven in je eigen plannen.”
Courage
Consistancy; Verander niet voortdurend van visie.

Inkopen van characters met publiek
In de paneldiscussie die volgde met verschillende imagineers, werd vooral ingegaan op het thema ‘bekende karakters’ of Interlectual Property. Sklar: “Ik zie in de markt steeds meer de neiging bij attractieparken om op zoek te gaan naar verhalen en karakters die nu al een grote doelgroep aantrekken. Dat daar een stevig prijskaartje aan hangt werd bevestigd door Wouter Dekkers van Moviepark Germany die o.a. werkt met characters uit bekende TV programma’s (o.a. Sponge Bob en Shrek). Maar die investering komt er volgens Dekkers wel weer uit. Er hangt immers ook een prijskaartje aan het ontwikkelen van een eigen karakter; en dan is succes niet verzekerd.

Verbeterpunten attractieparken
Bob Rogers van BRC; een uitgesproken expert op het gebied van imagineering, ziet voor de branche nog een aantal verbeterpunten:

Rogers ziet nog kansen voor meer beleving in de winkeltjes en restaurants: “In de winkels op de parken, waar veel souvenirs worden verkocht lijkt de ‘storytelling’ die in de rest van het park consequnt wordt gehanteerd, ineens verdwenen. Hier gelden ineens de regels van de detailhandel die elke vierkante meter in rendement wil omzetten. Maak ook in de winkels ruimte vrij voor het verhaal.” Als voorbeeld van een goede aanpak wijst Rogers op de nieuwe Harry Potter attractie van Universal.

Dankzij nieuwe technieken ontstaan er volgens Rogers ook nieuwe kansen: “Ik zie een trend naar meer betrokkenheid van gasten bij de verhaallijn van het park.”

 

Architectuur en het verhaal
In de middagsessie kwamen de architecten aan het woord. Hun meest besproken thema was de relatie tussen ‘verhalen’ en het ontwerp. Historische gebouwen hebben al een verhaal van zichzelf. In het design wordt steeds meer rekening gehouden met het verhaal dat er op de betreffende plek verteld wordt. Met augmented reality kan er zelfs extra informatie aan het ontwerp worden toegevoegd; een kans voor de toekomst.

 

Vrijdag 17 juni volgt dag 2 van de conferentie met daarin bijzondere aandacht voor ’technologie’ en ‘experience’.

Meer informatie: www.teaconnect.org

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *