Het nieuwe MuseumEiland Biesbosch, dat op 26 juni werd geopend, maakt een verdere groei van het aantal bezoekers mogelijk. Het toeristisch bedrijfsleven participeert actief in deze attractie die naast een vernieuwde tentoonstelling ook een waterspeeltuin, bezoekerscentrum en horeca omvat. Ondernemers haken aan met routes en arrangementen en dragen financieel bij door te participeren in sponsorpakketten.
Op 26 juni jl. heropende Prof. Mr. Pieter van Vollenhoven op humoristische wijze het compleet vernieuwde Biesbosch MuseumEiland, ontworpen door Studio Marco Vermeulen te Rotterdam. Uitgedaagd door de gevolgen van de ontpoldering van de Noordwaard en met steun en medewerking van o.a. de provincie Noord-Brabant, de gemeente Werkendam, Staatsbosbeheer, Parkschap het Nationaal Park de Biesbosch, brabants kenniscentrum kunst en cultuur (bkkc) en Rijkswaterstaat is een nieuwe pleisterplaats in het hart van de Biesbosch tot stand gekomen.
Het duurzaam herontwikkelde museum past met zijn maat en faciliteiten nu veel beter bij de toenemende bezoekersstroom waarmee het de laatste jaren te maken had. Bovendien sluit de clustering van faciliteiten, met een gratis toegankelijk bezoekerscentrum, horeca, een waterspeeltuin en een geheel vernieuwde tentoonstelling aan bij de wensen van het publiek. Het Biesbosch MuseumEiland kan recreanten en passanten in het gebied nu nog beter faciliteren. Men kan er tevens trouwen, een fiets huren of vergaderen. Het museum trekt momenteel 35.000 bezoekers per jaar en men hoopt op een groei van 50.000 bezoekers op jaarbasis, waardoor er ook meer banen in de regio gecreëerd worden. In het gebouw is ook het nieuwe kantoor van Staatsbosbeheer Biesbosch gevestigd.
Het museum moet een impuls aan de vrijetijdseconomie gaan geven en zo als een voorbeeld dienen voor een mooie wisselwerking tussen natuur, recreatie, vrije tijd, kunst & cultuur en water. Diverse verblijfsaccommodaties, verhuur- en rondvaartbedrijven in de regio hebben arrangementen gemaakt, waarin het museum is opgenomen. Fietsers en wandelaars kunnen hun hart ophalen, omdat Rijkswaterstaat, dankzij de ontpoldering van de Noordwaard, een aantal nieuwe wandel- en fietsroutes in het gebied heeft ontwikkeld.
Van de 6 miljoen Euro dat het project gekost heeft, is reeds ruim 5 miljoen Euro binnen. Dit jaar wordt verder
ingezet op fondsenwerving en sponsoring. Zo zijn er een 3-tal sponsorpakketten beschikbaar vanaf € 300,– per jaar, exclusief BTW. Een aantal lokale (recreatie)ondernemers, zoals Biesbosch Fluistertours BV en Sonortours zien de meerwaarde van het museum en zijn sponsor geworden. Daarnaast kunnen zowel particulieren als bedrijven of organisaties lid worden van de vereniging Vrienden van het Biesbosch Museum, waardoor men het museum financieel ondersteund.
Meer informatie: www.biesboschmuseumeiland.nl
Verslag door:
Petra van Steen, toeristisch recreatief management assistent
…en op zoek naar een nieuwe uitdaging