Trends vanaf de EAS beursvloer

Op de Euro Attractions Show in Amsterdam zijn de laatste trends en ontwikkelingen in de attractiesector te spotten. Wat opvalt is de enorme groei in Virtual Reality (VR) toepassingen. De beelden in de VR-bril worden steeds beter aangepast aan de bewegingen die je zelf ondergaat; bijvoorbeeld in een rollercoaster, aan een robotarm, een simulator of zelfs in een waterglijbaan.

Je ziet dat de VR markt in de recreatiesector zich heel snel ontwikkeld. De bril en een snelle computer vormen nog altijd de basis en deze worden geleverd door de bekende merken (o.a. oculus rift, samsung e.d.) Er zijn veel nieuwe bedrijven opgekomen die de content verzorgen. Dat kan een mooie ride zijn, maar je ziet ook veel spelvormen.

Waar je voorheen, via de bril, een erg individualistische ervaring had in VR, zie je dat programmeurs steeds vaker de werkelijke omgeving in de virtuele wereld integreren, waarbij je ook andere VR deelnemers en fysieke objecten kunt zien. Op de beurs zie je dat veel Aziatische bedrijven zich volop op de VR markt hebben gestort. Het aanbod uit deze hoek heeft ongetwijfeld een prijsdrukkend effect.

een interactief boek, gebruik makend van projectietechniek bij Breeze creatieve

Een ontwikkeling die is gerelateerd aan Virtual Reality is Augmented Reality (AR), waarbij een virtuele wereld als een schil op de werkelijke wereld wordt gelegd. Een bekend voorbeeld daarvan is Pokemon pro. Ook op deze beurs zijn diverse vormen van AR te zien. Breeze Creative laat bijvoorbeeld een interactieve menukaart zien, waarbij met projectietechniek een blanco menukaart wordt ingevuld. Daarmee kun je bijvoorbeeld filmpjes aab je menukaart toevoegen.

de drones-show tijdens de opening van de EAS werd volop gefilmd

Een andere ontwikkeling uit de tech-hoek zijn de drones. Deze kunnen worden aangestuurd door een computer waardoor je luchtshows kunt verzorgen met honderden verlichte drones tegelijkertijd. Dat zou een vervanger kunnen worden van de vuurwerkshows in parken. En drones bieden nog veel meer nieuwe mogelijkheden.

Ontwikkelingen op het gebied van CRM, ticketing en marketingsystemen zijn er ook volop. Deze zijn visueel wat lastiger zichtbaar te maken op een beurs. In de basis komen de systemen er op neer dat je met méér kennis over je gasten ook voor een betere dienstverlening kunt zorgen. Automatiseren van processen levert bovendien een kostenbesparing op.

Verder lijkt het er op dat er internationaal een succesvol fokprogramma is opgezet voor dinosaurussen. Het is opmerkelijk hoeveel aanbieders er inmiddels zijn. Het afgelopen jaar zijn er ook relatief veel dino-exposities in Nederland geweest. Dus we kunnen wel stellen dat deze beestjes op dit moment gewoon populair zijn. Ook ub deze categorie is er veel aanbod uit Azië.

Een overzicht van noviteiten die we hebben gespot op de beurs volgt later.

De EAS is vandaag (donderdag 27 september) voor de laatste dag geopend in de RAI Amsterdam.

Meer informatie: www.iaapa.org/expos/euro-attractions-show/registration-2018

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *