Succesvol ondernemer breidt uit in natuurgebied Vuurtoreneiland

Ondernemen in een natuurgebied? Staatsbosbeheer (SBB) staat daar steeds vaker voor open. Een van de meest succesvolle samenwerkingsprojecten, het restaurant op het Vuurtoreneiland bij Durgerdam, gaat zelfs uitbreiden. Daarvoor krijgen de bunkers op het eiland een nieuwe invulling als winterrestaurant.

Het terrein van het vuurtoreneiland is een natuurgebied aan het Markermeer. Het is een eiland met een spannende geschiedenis, want het maakte deel uit van de stelling van Amsterdam. De sporen van de oude stelling bepalen nog altijd voor een belangrijk deel het karakter van het eiland. Staatsbosbeheer is eigenaar van het gebied en wil, naast de bescherming van het eiland, ook mensen de gelegenheid geven om van deze bijzondere plek te genieten. De huidige ondernemer, Brian Boswijk, opende er in 2013 een pop-up zomerrestaurant. Dit gebeurde na een openbare aanbesteding met bijzonder veel aanmeldingen.

Werken met beperkingen
Ondernemen op het eiland betekent ‘werken met beperkingen’. Zo wordt er rekening gehouden met de natuurlijke en cultuurhistorische waarden; is het eiland alleen per boot te bereiken; en wordt het zomerrestaurant elke winter weer afgebroken en opgeborgen. Ook de ondernemer, die met zijn gezin op het eiland woont, moet zich aanpassen aan de omstandigheden. (zie item jeugdjournaal)
Ondanks deze beperkingen heeft de ondernemer niet te klagen over belangstelling. Het restaurant is een half jaar van tevoren volgeboekt. Verder vooruitboeken is ook (bewust) niet mogelijk. De unieke beleving op het eiland start met een vaartocht vanuit Lloyds hotel in Amsterdam. Het restaurant onderscheidt zich door gebruik van streekproducten en het uitzicht is uniek. Voor Amsterdammers (veel zogenaamde ‘hipsters’, die op zoek zijn naar een unieke beleving.) is het bijzonder dat zij zo dicht bij hun stad ineens midden in een rustig stukje natuur kunnen verblijven.
Vanwege de grote belangstelling, en ook om het eiland te beschermen, is het eiland alleen toegankelijk via een vooraf geboekte reservering. Dat zorgt, van marketingperspectief bekeken, weer voor een stukje exclusiviteit.

Uitbreiding
Tot nu toe had het eiland alleen een zomerprogramma (mei – september). Daar komt binnenkort verandering in. De bunkers op het eiland zijn inmiddels opgeknapt en de binnenruimtes zijn geschikt gemaakt (casco) voor de inrichting van het ‘winterrestaurant’. Die wordt vanaf september in gebruik genomen. Daarmee kan de onderneming op het eiland over een langere periode geëxploiteerd worden.
Het ombouwen van de oude fortbunkers naar een restaurant heeft wel flink wat voeten in de aarde gehad. Dat begon al met de benodigde vergunningen. Maar ook het vinden van deskundige aannemers die weten wat ze doen in een monument, is een zorgvuldige keuze. Voor het opknappen en renoveren van de monumentale bunkers zijn subsidies beschikbaar. Daarin hebben diverse partijen de ondernemers ondersteund. Zo droeg de provincie Noord-Holland bij aan de opknapbeurt en werd het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling met succes benaderd. Nu de gebouwen casco zijn opgeleverd is de ondernemer aan de beurt om zijn bedrijf daarin vorm te geven. Een groot deel wordt restaurant; er blijft nog een kleiner deel over waar nog een invulling voor gezocht wordt. Boshuis: “Wellicht krijgt een cultureel initiatief hier een plekje.”

Natuur – ondernemend samenwerken
Ook Staatsbosbeheer heeft baat bij een publiek private samenwerkingsconstructie. Er is met initiatiefnemers op het eiland afgesproken dat zij het regulier onderhoud van het eiland voor hun rekening nemen; en dat bespaart kosten. Een woordvoerder van voegt nog toe: “We hebben er ook meteen een uitstekende gastheer bij voor dit gebied. Bij Staatsbosbeheer gaan we er van uit dat je sommige zaken beter kunt uitbesteden. Het exploiteren van horeca en recreatie hoort daar duidelijk bij. Als ik zie hoe creatief en doortastend Brian zijn zaken organiseert en realiseert, dan heeft hij daarin duidelijk een voorsprong op onze organisatie. Voor het groot groenonderhoud (o.a. veiligheid) komen we wel regelmatig even langs; want daar ligt de expertise van ons als natuurbeheerder.”

red.: “Dit project is een mooi voorbeeld van publiek private samenwerking. Je hebt niet altijd veel bezoekers nodig voor een succesvol concept. Ook exclusiviteit kan een uitgangspunt zijn. De authentieke historische omgeving is van grote meerwaarde; daar valt niet tegen te thematiseren. De kosten die restauratie van het erfgoed met zich meebrengt moet je liefste wel buiten het businessmodel houden. Dat is hier gelukt dankzij subsidies ter behoud van het monument. Kennis en geduld op het gebied van subsidies is weer een meerwaarde die betrokken overheden kunnen inbrengen.”

Meer informatie:
www.vuurtoreneiland.nl
www.staatsbosbeheer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *