In Europa zijn er naar schatting 50 miljoen mensen die regelmatig hardlopen, en er zit nog steeds groei in deze markt. Vooral steeds meer vrouwen beoefenen deze sport. Hardlopen is één van de grootste en snelst groeiende markten ter wereld. In de recreatiesector wordt echter nog weinig op deze doelgroep ingespeeld.
Een overzicht van karakteristieken van de hardlopers is opgetekend in het boek ‘Running across Europe’, een initiatief van het Mulier Instituut en KU Leuven. Onderzoekers uit elf verschillende landen hebben in dit boek hun krachten gebundeld om te beschrijven hoe hardlopen tot een van de meest populaire sporten is uitgegroeid.
Andere belangrijke bevindingen uit het boek zijn:
- • In Denemarken werd het hoogste percentage hardlopers gevonden (31%).
- • De Nederlandse hardloopmarkt wordt geschat op minimaal 2,4 miljoen hardlopers en een waarde van een half miljard euro.
- • Hoewel mannen nog steeds met name het lange afstandlopen domineren, zijn het vooral vrouwen die met hardlopen zijn begonnen. In Denemarken en Duitsland lopen tegenwoordig meer vrouwen dan mannen hard.
- • Hardlopen is vooral populair in de leeftijdsgroep tussen 20 en 49 jaar. Zowel jongeren als ouderen zijn in hardlopen ondervertegenwoordigd..
- • Hoger opgeleiden zijn in het hardlopen oververtegenwoordigd.
- • Meer dan 80% van de lopers is geen lid van een sportclub. De stijgende populariteit van hardlopen kan vooral worden toegeschreven aan loopevenementen en commerciële initiatieven (sociale media, sportbedrijven).
Running across Europe is een initiatief van het MEASURE network on sport participation. Onderzoekers uit België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Finland, Hongarije, Slovenië, Griekenland, Spanje en Groot-Brittannië hebben in dit project samengewerkt. Daarnaast is van data uit Frankrijk gebruik gemaakt.
Meer informatie: www.mulierinstituut.nl