Het Rijksmuseum ontving het afgelopen jaar bijna 2,5 miljoen bezoekers, een nieuw record. Het Rijks is daarmee, na de Efteling, de best bezochte (betaalde) attractie van Nederland. Meer dan de helft, 55%, is afkomstig uit Nederland. Ruim 350.000 kinderen bezochten het Rijksmuseum in 2014, een stijging van bijna 20%. Hiervan bezochten maar liefst 100.000 kinderen het museum in schoolverband. In het openingsjaar 2013 trok het museum ruim 2,2 miljoen bezoekers.
Economische impact
De impact op de Nederlandse economie is door de hogere bezoekersaantallen gestegen tot circa 310 miljoen euro (bron: Booz & Company, tegenwoordig Strategy&). Het Rijksmuseum sluit financieel het boekjaar goed af. In 2014 ontving het museum het hoogste aantal particuliere financiële giften in zijn geschiedenis. Het Rijksmuseum Fonds beheert inmiddels 120 Fondsen op Naam bestemd voor o.a. aankopen, onderzoek en educatie.
Opening Philipsvleugel
Belangrijke impulsen voor het hoge bezoek waren de Calder tentoonstelling in de tuinen en de openingstentoonstelling Modern Times, Fotografie in de 20ste Eeuw in de Philipsvleugel, te zien tot en met 11 januari 2015.
Wereldwijd zichtbaar
De Rijksmuseumcollectie was in 2014 wereldwijd zichtbaar op ruim 160 tentoonstellingen en museale presentaties, waaronder de Portret Gallery of the Golden Age in de Hermitage Amsterdam. Verder leende het Rijksmuseum topstukken uit aan Late Rembrandt in de National Gallery Londen. Deze tentoonstelling is van 12 februari tot en met 17 mei 2015 in het Rijksmuseum te zien.
Zie ook ons verslag; Rijksmuseum heeft geen belevingstrucs nodig
Meer informatie: www.rijksmuseum.nl