Profiteren van de opkomende economieën

De handel met Brazilië, Rusland, India en China wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse economie. Hoe belangrijk en interessant zijn deze opkomende economieën voor de Nederlandse toeristisch sector? Dinsdag 14 augustus gaf Léon Jobse van ZKA in een interview op BNR Nieuwsradio een antwoord op deze vraag.

De Keukenhof is nog altijd één van de topattracties voor toeristen uit opkomende economieën

De opkomende economieën zorgen voor nieuwe doelgroepen voor de Nederlandse toeristische sector. Met name in de BRIC-landen krijgt men steeds meer te besteden en dat zorgt voor een toename van het internationale toerisme vanuit deze landen. Echter, misschien zijn de landen ‘iets dichter bij huis’ in Oost-Europa nog het meest interessant.

De internationale toerist ziet Nederland als één van de deelbestemmingen in een netwerk van bekende ‘attracties’. Het heeft dus ook niet zoveel zin om accent te leggen op regionale verschillen. Nederland is een totaalbestemming, met verschillende merken zoals bijvoorbeeld ‘Amsterdam’, ‘Van Gogh’ en ‘Giethoorn’ als trekkers. Op internationale schaal is dus samenwerking gewenst, in plaats van regionale concurrentie. Voor het verblijf kiest de internationale toerist bij voorkeur een herkenbare en moderne locatie, liefst in de stad. Vanuit daar wordt Nederland in slechts enkele dagen verkend. Snel en comfortabel transport is dus heel belangrijk.

Klik hier om het interview terug te luisteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *