Nieuwe pretparkattractie moet passen bij merkessentie

Het investeringsbeleid met betrekking tot nieuwe attracties vormt een van de belangrijkste aandachtspunten van het management van Europese attractieparken. Om de risico’s van grote investeringen in nieuwe attracties te verkleinen, moet de attractie passen bij de merkessentie van het park, stelt onderzoeker Pieter Cornelis die op 25 mei promoveert. Ook is het van belang dat het management bereid is risico’s te nemen.

Efteling; Joris en de Draak

Prijs van creativiteit

Het voorspellen van de effecten van investeringen in nieuwe attracties is (nagenoeg) onmogelijk, omdat er onder meer geen prijs op creativiteit te zetten is. Daarnaast is het ook lastig om resultaten tussen parken met elkaar te vergelijken omdat de verschillen tussen Europese attractieparken veelal groter zijn dan de overeenkomsten. De effecten van investeringen zullen daarom vanuit hun specifieke context bestudeerd moeten worden. Door inzicht te krijgen in de effecten van investeringen in het verleden kan het risico voor toekomstige investeringen verminderd worden.
De Attraction Respons Matrix (ARM) die Cornelis ontwikkelde, kan daarbij behulpzaam zijn. In deze matrix worden uiteindelijke economische (gedrags)effecten verklaard door inzicht te verkrijgen in tussenliggende attractie-, park- en merkresponsen.

 

Thematisering
Onderzoek met de matrix heeft opgeleverd dat het belangrijk is dat een attractie op zijn minst past bij de merkessentie van het park, en in het gunstigste geval deze merkessentie zelfs versterkt. Tevens is gebleken dat thematisering een belangrijke succesfactor is voor nieuwe investeringen; het thema moet passen binnen het merk en bij voorkeur zo gedetailleerd mogelijk worden uitgevoerd. Maar de belangrijkste factor voor langdurig succes is inspirerend management, dat risico’s tolereert, open staat voor stepwise veranderingen en in staat is een kenniscreërende organisatie te ontwikkelen.

Proefschrift Pieter CornelisHet proefschrift van Pieter Cornelis ‘Attraction accountability, predicting the unpredictable?!’ wordt uitgegeven door NRIT Media en is via de webshop op www.nritmedia.nl te bestellen.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *