Nederland versnipperd op de Vakantiebeurs

De oppervlakte van ‘Nederland’ op de Vakantiebeurs in Utrecht is de afgelopen jaren steeds kleiner geworden. Dit jaar verhuist het Nederlands paviljoen naar hal 10. Diverse Nederlandse deelnemers kiezen voor een van de thema-paviljoens, zoals ‘Camping by Night’ of themagebied ‘Buiten’ Er zijn nog slechts twee Nederlandse regio-promotiebureaus die een stand invullen op de vakantiebeurs; De Vechtstreek en Gelderse Streken (w.o. De Veluwe, Achterhoek, Rivierenland en Arnhem/Nijmegen.)

klik hier voor de interactieve plattegrond
klik hier voor de interactieve plattegrond

Allereerst maar eens informeren bij de regio’s die aanwezig zijn, waarom zij voor deze beurs kiezen.

De Vechtstreek (in paviljoen Camping by Night – hal 12)
Wendy Weijdema licht toe: “Normaal gesproken staan wij ook niet meer op de vakantiebeurs. We vinden (beurzen in het algemeen) dat het te weinig oplevert qua kosten, te moeilijk meetbaar is en in het geweld van de buitenlanden (zeker op de vakantiebeurs) lastig is om een duidelijk beeld achter te laten. We staan er dit jaar wel omdat het thema ‘camping by night’ is. Het Vechtdal heeft 6 Best Campings en is bijzonder sterk op kampeergebied. We zien dat mensen vooral naar het Vechtdal komen vanwege twee zaken: Buiten zijn (wandelen, fietsen, streekproducten, genieten, ontspannen, etc.) en Buitenspelen: even lekker met het gezin eruit, voornamelijk kamperend, kinderen worden geëntertaind op de camping, ouders lekker voor de tent, avontuurlijk. In dit geval matchten het thema en onze kracht in de vorm van Buitenspelen er elkaar dus goed. We zijn dan ook zeer benieuwd of de resultaten dit jaar positiever zijn.” meer informatie: www.vechtdalmarketing.nl

Gelderse Streken (in Nederland paviljoen – hal 10)
Hanneline Oosting; “Alhoewel het een vrij dure beurs is, vinden we dat Gelderland als dé vakantieprovincie van Nederland niet mag ontbreken. De nieuwe locatie in hal 10 is zeker een vooruitgang t.o.v. afgelopen jaren. De bezoekers van de beurs zijn wellicht op zoek naar grote en verre reizen, maar je ziet dat de extra vakanties en weekendje weg toch meestal in Nederland plaatsvinden. Het is op zich wel jammer dat veel collega’s wegblijven, want een compleet Nederland trekt toch meer publiek.”
Op dinsdag, tijdens de vakdag, organiseert Gelderse Streken een netwerkborrel. Het is de enige borrel in het Nederlands paviljoen (waar jaren geleden nog een ‘borreltocht’ langs diverse regio’s mogelijk was.) Meer informatie: www.toerismegelderland.nl

ANWB – KCK
De ANWB strijkt met het KCK kampeerpaviljoen neer in hal 12 ‘Camping by Night’. Vorig jaar werkte de ANWB nog samen met diverse campings binnen de eigen stand. Daar is dit jaar niets over bekend. Op de woensdag wordt bij de stand van de KCK de prijs voor ‘kindercamping van het jaar’ uitgereikt. Op dinsdagavond vind het ANWB kampeergala plaats (voor genodigden), waar o.a. de prijzen voor beste campings worden uitgereikt. Meer informatie: www.kck.eu
Een aantal Nederlandse campings heeft een eigen plek binnen het ‘camping by night’ paviljoen.

Nog enkele deelnemers met Nederlands aanbod:
Vekabo – kamperen en logeren bij de boer – hal 11 ‘Buiten’
Stichting Vrije Recreatie – kamperen en logeren bij de boer – hal 10 ‘Nederland’
Nationale Unesco Commissie (Unesco Erfgoed locaties) – Hal 7

Coördinatie Nederlands paviljoen
Waar vorig jaar de coördinatie van het Nederlands paviljoen nog werd overgelaten aan Zilte Zaken, heeft de Vakantiebeurs de regie dit jaar weer naar zich toegetrokken. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC liet vorig jaar na afloop van de beurs weten: “Het binnenland stond er uiterst armoedig bij op de Vakantiebeurs. Het effect van cumulatieve bezuinigingen van het rijk en provincies en – mede daardoor – het verlies aan coördinatie- en verbindingskracht, werd pijnlijk zichtbaar. Ook de beursorganisatie maakt ogenschijnlijk geen prioriteit van de binnenlandse markt, waardoor de animo onder (potentiële) deelnemers verder afneemt.”
We zijn vooral benieuwd hoe de nieuwe aanpak met themagebieden gaat uitpakken. Overigens is de wat rommelige presentatie van ‘vakantie in eigen land’ geen typisch Nederlands probleem. Ook de beursorganisator van Vakantiesalon Vlaanderen (Antwerpen), laat weten dat de Vlaamse presentatie al jaren bijzonder rommelig op de beurs, terwijl landen als Nederland er hier juist strak bij staan.

Zes Pleinen
De vakanties zijn dit jaar niet alleen ingedeeld per land maar ook op Pleinen met de zes meest populaire typen vakanties van de beursbezoekers, onder andere gericht op familie en kinderen. Gekozen is voor: VAAR (Cruises & Zeilen), ACTIEF (Fiets & Wandel), SAMEN (Familie & Kinderen), ONTDEK (Avontuur & Verre Bestemmingen), BUITEN (Kampeer & Camping) en ZIEN (Steden & Cultuur). Nog meer primeurs: Trein & Vakantie, met alle treinreizen in één Paviljoen, het Zoom.nl fotografie Paviljoen, de ‘Camping by Night’ waar kampeerliefhebbers op pad kunnen gaan met een gratis zaklamp, onderdeel van het vakantietype ‘BUITEN’, de Vakantiebeurs Fotowedstrijd en de Culinaire Route langs zes gevarieerde bestemmingen. Hier kunnen de bezoekers voor weinig geld genieten van smakelijke, versbereide traditionele hapjes en drankjes. Eind van het jaar kan de Vakantiebeurs app worden gedownload.

Meer informatie: www.vakantiebeurs.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *