Wie zich wel eens heeft verdiept in de productlevenscyclus, kijkt met verwondering naar de branche van rondvaarten. Boottochten en rondvaarten blijven populair. Ook bij rederij Stiphout uit Maastricht zit de groei er nog in.
Met de diverse schepen worden door Stiphout jaarlijks honderdduizenden gasten vervoerd; waarvan ruim 50% afkomstig is uit het buitenland, en ‘slechts’ 25% uit Limburg. Sinds de crisistijd worden er nog altijd veel feesten en partijen geboekt waarbij er wel te merken is dat de klanten meer naar de budgetten kijken, dit is voor rederij Stiphout een uitdaging om hier goed op in te spelen.
Wat maakt een rondvaart zo populair?
Het meest populair blijft een tocht over de Maas met een bezoek aan de grotten. Toch zit rondvaartondernemer Dennis Fransbergen niet stil. Afgelopen jaren heeft hij het rondvaartproduct verrijkt en uitgebreid.
- Nieuwe tochten zijn o.a. de rondvaart naar ‘Het bassin’; de binnenhavenhaven van Maastricht, en ook de nieuwe pannenkoekencruise (2 keer per maand) is een groot succes. Bij deze laatste cruise zou je vooral kinderen verwachten, maar Fransbergen ziet in de praktijk alle leeftijdscategorieën aan boord stappen.
- Sinds 2012 rijdt rederij Stiphout met 2 Amerikaanse schoolbussen vanaf rederij Stiphout om citytours door het centrum van Maastricht te verzorgen, dit is een leuke beleving die perfect gecombineerd kan worden met een Rondvaart op de Maas. Naast de reguliere city tours worden de bussen ook regelmatig afgehuurd voor feesten en bruiloften.
- Eenmalige evenementen en inspelen op buitenkansjes zorgen naast een goede bezetting ook voor veel positieve media-aandacht. Zo logeert Sinterklaas tijdens de feestdagen op een sfeervol ingericht schip. Daarmee komt er veel volk over de steigers. Zo zijn we ook actief in de winter om een kleinschalig kerstevenement te organiseren, we creëren hierbij toch een bepaalde loop en proberen ook de mensen te trigeren aan boord te komen.
Internationaal toerisme
Toeristisch Maastricht heeft te maken met een heel internationaal publiek. De stad is een populaire bestemming voor Duitsers en Belgen, maar ook bij verder weg gelegen bestemmingen staat Maastricht op het verlanglijstje. Hoe speelt Stiphout daar op in? Fransbergen: “Natuurlijk is de informatievoorziening beschikbaar in Nederlands, Duits en Engels. Op het internet hebben we naast Stiphout.nl ook een website voor België, met .be als achternaam. Dat is nodig om ook in de buurlanden gebonden te worden in Google.”
En wordt daar ook nog inhoudelijk een aanpassing gemaakt aan de andere cultuur? Fransbergen: “Nee, dat vinden wij niet nodig. Stiphout kiest bewust voor kwaliteit; met leuke tochten en heel belangrijk; goede gastronomie. Dat is een boodschap die alle nationaliteiten aanspreekt.”
Maastricht staat voor kwaliteit
Fransbergen: “Het aardige aan Maastricht is dat bijna alle bedrijven zich graag profileren met een hoge kwaliteit en een gastvrije ontvangst. Ook beleefdheid wordt erg op prijs gesteld.
Met dank aan Rederij Stiphout, Maastricht: www.stiphout.nl