Bezoekersdoelstelling Floriade gehaald

Gisteren sloot da Floriade haar poorten. In 186 dagen hebben 2.046.684 bezoekers de Floriade bezocht. Daarmee is de doelstelling van 2 miljoen bezoekers gehaald. Het ‘Huis van de smaak’ ontving op de slotdag de prijs voor het beste paviljoen van de Floriade.

Terugblik
Paul Beck, directeur van de Floriade, is trots op het hoogstandje dat de Floriade heeft neergezet: “Er zijn in de wereld van de attractieparken nauwelijks voorbeelden te vinden van een park dat binnen één jaar al twee miljoen bezoekers trekt. En wij moesten het ook in één keer goed doen, want we hebben geen tweede kans om ons te verbeteren. Een goede voorbereiding, waarbij we alle aspecten goed hebben nagelopen, was dan ook essentieel. De maanden april en mei waren verregend, en liepen wat achter bij de verwachtingen. Deze schade hebben we later weer ingehaald.”

Nog niet klaar
Beck vertelt dat hij nog niet klaar is met zijn werk: “Het is nog te vroeg een definitieve financiële balans op te maken. De poorten zijn maandag dicht maar de boeken nog niet. Maar ik blijf zoals ik dat altijd heb gedaan goede hoop houden op een goed eindresultaat. Belangrijk te noemen is dat de bezoeker ons park heeft gewaardeerd met een 8.5 en de personeelsleden met een 9,2. Ik maak dan ook een diepe buiging voor het personeel. Zij hebben een grote bijdrage geleverd aan het succes van deze Floriade”

De eerste winst
Beck noemt nu al enkele positieve effecten die de Floriade nu al heeft opgeleverd: “Denk alleen al aan die honderden personeelsleden die veelal uit een uitkeringssituatie weer aan het werk zijn gegaan en weer zijn opgenomen in het arbeidsproces. Maar ook de toeristische sector heeft volop geprofiteerd van deze Wereld Expo. Hotels in de Regio Venlo hebben gemiddeld 30% meer overnachtingen kunnen bijschrijven dit jaar dankzij de Floriade. Het allerbelangrijkste is dat de Regio Venlo de wereld heeft kunnen ontmoeten en de wereld de Regio Venlo op het podium van de Floriade. Daar kan geen reclamecampagne tegenop. Veel contacten zijn bij ons gelegd die vruchtbare investeringen kunnen opleveren in de toekomst. Dat is de winst van deze Floriade!”

Tijdens de ceremonie werd Het Huis van de Smaak uitgeroepen tot beste inzender van Floriade 2012. De inzending van het Groenten en Fruit Bureau Nederland won daarmee de Floriade Award en een geldbedrag van $10.000,-.

Binnenkort, in vakblad Recreatief  Totaal, een uitgebreider interview met Paul Beck.

Meer informatie: www.floriade.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *