Komend jaar breidt Attractiepark Toverland uit met 4 nieuwe attracties in themagebied Avalon. Afgelopen weekend organiseerde het park de Avalon Preview Day, waarbij het park meer vertelde over de ontwikkelingen van Avalon en hoe het park de bezoekersduur met de nieuwe uitbreiding probeert te verlengen.
In 2018 opende Toverland de twee themagebieden Port Laguna en Avalon. Nu vijf jaar later investeert Attractiepark Toverland zo’n 10 miljoen euro in het uitbreiden van dit laatste gebied. Waarom investeert het park in het uitbreiden van een bestaand gebied?
Volgens hoofdontwerper Peter van Holsteijn is het primaire doel van de nieuwe uitbreiding in Avalon het verlengen van de bezoekersduur, de zogenaamde ALOS (Average Length of Stay). De afgelopen jaren merkte het park namelijk dat bezoekers enkel voor de attracties Avalon binnenkwamen. De bezoekers liepen in één rechte lijn naar de ingang en vervolgens ook weer in één rechte lijn terug.
Toverland probeert bezoekers naar Avalon te trekken door grote blikvangers aan het gebied toe te voegen, de zogenaamde ‘wienies’. Dit zijn hoge constructies die bezoekers verder Avalon in moeten trekken. Het park speelde in het verleden met een kleine vrije val toren. Ook ideeën voor een grote zweefmolen kwamen voorbij.
Belangrijk bij de keuze voor nieuwe attracties was dat dit geschikt zou zijn voor de hele familie. Het park heeft uiteindelijk gekozen voor de family drop tower Dragonwatch en de vliegtuigmolen Pixarus. Voor de kleinere doelgroep heeft het park de carrousel Jumping Juna en de rondrit Garden Tour in petto.
Naast de attracties vertelt Peter van Holsteijn dat er ook veel interactieve elementen aan het gebied toegevoegd zullen worden. Hierbij kan gedacht worden aan een bijzondere Toverklok die om de zoveel tijd een muzikale show zal weggeven. Ook zal er een dreumesspeeltuin en een waterspeelplaats toegevoegd worden. De bedoeling van dit alles is dat bezoekers langer in dit Middeleeuwse gebied zullen blijven hangen.
Met de upgrade van Avalon gaat Toverland een nieuw hoofdstuk in. Tot op heden stond het goed en kwaad tegenover elkaar in Avalon. Met de uitbreidingen lijkt het kwaad verslagen te zijn en wordt er feest gevierd in Avalon. De feestvreugde probeert Toverland terug te laten komen door het gebruik van veel kleuren in het gebied.
Het themagebied opnieuw ontwerpen is natuurlijk al uitdaging op zich. Het gebied vervolgens goed in de markt zetten is natuurlijk een andere uitdaging. Content marketeer Martijn van Gerwen geeft aan dat de marketingafdeling van Toverland al in een vroeg stadium betrokken is geweest bij het ontwerpproces. Samen met de afdeling Ontwerp & Ontwikkeling wordt er gekeken hoe de nieuwe uitbreiding ook goed oogt in marketinguitingen. Het park begon met een teaser-campagne waarbij het gebied nog omringd was door mist. Al snel daarna volgde het park met de eerste artist impressions. Hierin is de rol van de marketingafdeling ook belangrijk. ‘Je probeert een afbeelding net iets feller te tekenen, dan dat het daadwerkelijk wordt, dan kan je het lekkerder laten smoelen online’, vertelt Martijn van Gerwen. Doordat je met verschillende apparaten zit, wil je de kleuren toch goed laten overkomen. In deze ontwerp-keuzes is een rol weggelegd voor de marketingafdeling van Toverland.
De komende maanden wordt er nog volop gewerkt aan de uitbreiding in Toverland. De vier nieuwe attracties zullen medio 2023 open gaan, een exacte datum is nog niet gecommuniceerd.
Een uitgebreider verslag en de interviews met onder andere hoofdontwerper Peter van Holsteijn en content marketeer Martijn van Gerwen van Toverland is de beluisteren in de ThrillsTastic Podcast.